ردا صنعت
بتن غلتکی در راه‌سازی

بتن غلتکی یا Roller concrete

  • بتن غلتکی یا Roller concrete با نام مختصر RCC که نام آن از روش استفاده­اش گرفته شده است، امروزه استفادة گسترده­ای در صنعت روسازی و … پیدا کرده است. یکی از مزیت­های بتن غلتکی این است که از بتن معمولی خشک‌تر، سفت‌تر و قابلیت تحمل فشار غلتک بیشتری را دارا است. این نوع بتن دارای خصوصیات استحکام و عملکرد بتن معمولی به همراه کم‌هزینه‌بودن و سادگی در استفادة آسفالت است.

    تماس با ردا صنعت09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید. 

    تاریخچه بتن غلتکی به اولین‌بار استفاده از آن در کانادا، در ده هفتاد برمی‌گردد که برای روسازی‌ کارخانه­های صنعت چوب استفاده شد و ازآن‌پس کاربرد گسترده‌ای در دنیا پیدا کرد. این نوع بتن علاوه بر طول عمر زیاد، نیاز به حداقل تعمیر دارد که هزینه­های نگه­داری را  به‌شدت کم می‌کند. یکی از مزیت‌های بتن غلتکی این است که نیازی به قالب فولادی یا درز یا … ندارد و همین عامل، سرعت را به‌شدت بالا برده است.

    بتن غلطکی
    بتن غلطکی

    مواد به‌کاررفته در بتن غلتکی

    بتن‌غلتکی کمی خشک‌تر از بتن معمولی و مستحکم‌تر  از آن است، در ضمن به دلیل وجود خاکستر گرمای کمتری نسبت به بتن معمولی تولید می­کند که باعث کاهش هزینه­های سردکردن آن و مستحکم‌تر شدن سازه می­شود. این مواد شامل موارد زیر است. پمپ بتن 

    سیمان

    سیمان نقش اصلی و مهم را بازی می‌کند و درصد آن خیلی مهم برای گیرش و استحکام محصول است.

    آب

    آب ماده اصلی برای ترکیب‌شدن مواد شیمیایی به‌خصوص هیدارتاسیون است که باعث گیرش و روان‌شدن مخلوط می‌شود. برای استفاده از آب برای بتن حتماً باید منبع آب چک شود تا املاح آن زیاد نباشد که باعث کاهش کیفیت محصول ما شود. آب آشامیدنی بهترین نوع آب برای استفاده است. بررسی و شناخت اثرات ضدیخ بتن 

    سنگ‌دانه یا شن

    درصد زیادی از بتن RCC را سنگ‌دانه‌ها تشکیل می‌دهند و روی خواص آن به‌شدت تأثیرگذار هستند. به طور مثال توزیع دانه­بندی و خصوصیات سنگ‌دانه بر روی خواصی همچون جدا­شوندگی، مقاومت، دوام بتن تأثیرگذار است.

    افزودنی شیمیایی

    مواد شیمیایی مهم‌ترین عامل برای این نوع بتن است؛ زیرا با استفاده درست از مواد شیمیایی مثل درگیرکننده‌ها و کاهنده‌های آب می‌توان خاصیت چسبندگی و کارایی را در بتن به‌شدت تقویت کرد. مثلاً با استفاده از روان‌کننده‌ها زمان مخلوط شدن و تخلیه را کمتر کنند که به‌تبع آن هزینه تخلیه، حمل، مخلوط‌کن‌ها و … به‌شدت کاهش می‌یابند.

    خواص بتن غلتکی

    مزیت‌های بتن غلتکی بسیار است که اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه بتن غلتکی را توصیف کنیم می‌توانیم بگوییم: (سخت، سریع، اقتصادی). در ادامه با ما همراه باشید تا تک‌تک این ویژگی‌ها را بررسی کنیم.

    • مقاومت در برابر نفت، سوخت، سیالات هیدرولیک
    • سرعت زیاد به دلیل بی‌نیازی به قالب
    • مقاومت در برابر یخ‌زدگی
    • توان استفاده در حجم‌های کلان
    • توان تحمل دمای بالا
    • نیاز به حداقل تعمیرات
    • تغییر شکل ندادن زیر بارهای سنگین
    • کاهش دادن هزینة حمل‌ونقل به دلیل امکان حمل توسط کمپرسی

    و…

    سد های ساخته شده با بتن غلتکی
    سد های ساخته شده با بتن غلتکی

    کاربرد­های بتن غلتکی در صنعت

    به دلیل زیاد بودن مزیت‌های بتن‌غلتکی، موارد استفاده از بتن‌غلتکی که در ادامه باهم بررسی می‌کنیم خیلی‌خیلی زیاد است که این نتیجه مزیت‌های بسیار بالا این نوع از بتن است. در ادامه به بررسی کاربرد­های این محصول می­پردازیم.

    • ساخت و تعمیر سد­ها
    • ساخت و تعمیر راه­ها
    • تأسیسات صنعتی و نظامی
    • فرودگاه‌ها
    • آسترهای مخزن
    • پارکینگ‌ها و انبارها

    و…

    روش استفاده از بتن غلتکی

    ابتدا در کارخانه متناسب با کاربرد، بتن موردنیاز را می‌سازند. سپس به محل پیاده‌سازی منتقل می‌کنند. حال با دستگاه‌های راه‌سازی مثل فینیشر، غلتک آهنی و غلتک چرخ لاستیکی بتن‌ها را پخش می‌کنند و به این صورت عملیات پخش صورت می‌گیرد. عملیات پخش این‌گونه است که ابتدا فینیشر بتن را پخش و سفت می‌کند، سپس غلتک آهنی و سپس غلتک چرخ لاستیکی روی کار می‌روند و این‌گونه به تراکم مطلوب دست می‌یابیم.

    سدسازی با بتن غلتکی
    سدسازی با بتن غلتکی

    بتن غلتکی در سدسازی

    در اوایل دهه 1980 سدسازی با بتن‌غلتکی شروع شد. برای ساخت سد ابتدا یک‌پایه یا سازه بیس طراحی می‌کنند، سپس با بتن‌غلتکی به‌صورت لایه‌لایه سد را بالا می‌برند تا در آخر یک سد یک‌دست ساخته شود، یکی از مزیت‌های این روش سرعت چشمگیر آن است. کارهایی که برای پایداری سدهای ساخته شده با RCC  انجام می‌شود همانند سدهای صیقلی بتنی است، ولی تفاوت اصلی این دو بتن استراحت مخلوط، روش قراردادن، طراحی سرریز­ها، زهکشی‌ها و … است. در سدسازی دو رویکرد از سال 1994 تا آلان وجود دارد.

    اولین رویکرد این است که از مخلوط نسبتاً لاغر و متخلخل برای بدنه سد استفاده شود، حال برای‌آنکه سد ضدآب باشد بالادست سد را با بتنی غنی و مقاوم بپوشانند تا از نفوذ آب جلوگیری کند. دومین رویکرد استفاده از بتن با مواد شیمیایی بیشتر است تا بدنه سد ضد آب و در نتیجه دیگر نیاز به عایق بودن بالادست سد نباشد.

     این روش علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است، استحکام کششی سد را نیز به طور چشمگیری افزایش می‌دهد اما این در حالی است که سدهای ساخته شده با بتن درصد بالا، احتمال ترک خوردن حرارتی بیشتری را دارد.

    روندهای اخیر سدسازی به سمت استفاده از RCC با خمیر بالا بوده که در اکثر شرایط راه حلی اقتصادی است و عامل اصلی افزایش اندازة سدها است. به طور مثال در طول دهه 1980 ارتفاع سدها به طور میانگین 40 متر بود ولی در اوایل قرن 21 این ارتفاع به 100 رسید که همین امر یکی از مزیت‌های بتن غلتکی است.

    بتن غلتکی در راه­سازی

    یکی از موارد استفاده از بتن غلتکی در راه‌سازی است. بتن غلتکی آسفالت یک راه ساخت سریع با کیفیت مناسب برای روسازی‌های سنگین است. این نوع بتن را می‌توان مانند آسفالت‌های سنتی و مواد متصل به سیمان در خروجی‌های بالا بدون نیاز به زمان پخت طولانی یا تعبیه میل‌گرد نصب کرد.

    RCC این مزیت را دارد که می­توان با سرعت ردپای کوچک جاده‌ها یا روسازی‌های کلان را انجام داد. در جاده‌ها یکی از معیارهای مهم خمشی بتن است که بتن RCC  با 5.5 نیوتن میلی‌مترمربع را دارد که این عدد بسیار بیشتر از بتن معمولی است.

    موارد استفاده از بتن غلتکی
    موارد استفاده از بتن غلتکی

    نتیجه­ گیری

    تا اینجا با تاریخچة بتن غلتکی، مزیت‌های بتن غلتکی و روش استفاده از بتن غلتکی آشنا شدیم. در این مقاله متوجه مزیت‌هایی شدیم که ممکن است هزینه‌های ما را تا 20 یا 30 درصد کاهش و سرعت عمل ما را چندین برابر بیشتر کند.

    ردا صنعت بزرگ‌ترین پلت فرم تمامی فرایندهای صنعت سازه، از طراحی تا اجرا و تأمین قطعات در ایران باسابقه ۱۰ساله در زمینه پشتیبانی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صنعتی و ساختمانی ایران است که علاوه بر محصولات فوق‌العاده‌ای که ارائه می‌دهد، در زمینه بتن RCC نیز فعالیت دارد. شما عزیزان برای تهیه این محصول می‌توانید از این پلت فرم استفاده کنید.

    تماس با ردا صنعت09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید. 

    ردا سازه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    14 دیدگاه دربارهٔ «بتن غلتکی یا Roller concrete»

    1. بازتاب: بتن خود تراکم و کاربردهای آن - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    2. بازتاب: جدول بتنی و انواع آن - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    3. بازتاب: کاربرد و مشخصات بتن غوطه ای - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    4. بازتاب: مبلمان شهری بتنی - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    5. بازتاب: بتن سازه ای چیست؟ - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    6. بازتاب: بتن اکسپوز چیست؟ - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    7. بازتاب: کرگیری چیست؟ - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    8. بازتاب: بچینگ بتن چیست؟ - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    9. بازتاب: بچینگ بتن - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان | خرید و اجرای بچینگ بتن

    10. بازتاب: بچینگ پلانت - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    11. بازتاب: مراحل نصب بچینگ - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    12. بازتاب: بچینگ لیبهر - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    13. بازتاب: اجزای بچینگ بتن - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    14. بازتاب: بچینگ موبایل - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader