ردا صنعت
بتن اکسپوز چیست ؟

بتن اکسپوز

  • تعریف بتن اکسپوز چیست ؟ بتن اکسپوز، قطعات بتنی پیش‌ساخته‌ای هستند که برای پوشش نمای نهایی کار از آن‌ها استفاده می‌شود. درواقع این نوع بتن در نمای نهایی داخلی، خارجی یا کف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بتن از کیفیت و زیبایی بالایی برخوردار است. با توجه به آنکه پس از نصب از نمای دیگری استفاده نمی‌شود، به‌عنوان بتن نما به کار می‌رود .

    تماس با ردا صنعت09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا خرید ردا صنعت تماس بگیرید.

    تاریخچه بتن اکسپوز

    برای اولین بار در سال 1945 میلادی در آمریکا، از بتن استفاده شد. چند سال پس‌ازاین تاریخ نیز برای اولین بار از بتن‌‌اکسپوز برای نمای ساختمان استفاده شد. همچنین در دهه 50 میلادی برای اولین بار بتن در کشور بلژیک مورد استقبال قرار گرفت. ساختمان‌های زیادی در این سال‌ها جهت زینت بخشیدن به ساختمان خود از این سبک نما استفاده کردند. به‌تدریج این بتن برای معماری‌های داخل و خارج به کار رفت. بین سال‌های 1965 تا 1970 مقالات فنی در رابطه با این نوع بتن برای مصارف نما و تزیینی به چاپ رسید و فرمول‌ها و ترکیبات مختلفی پیشنهاد شد. به دلیل استحکام و طول عمر بالا، در دهه 70 میلادی معماران در بخش‌های زیادی از مراحل ساخت ساختمان‌ها از این نوع بتن پیش‌ساخته استفاده نمودند. استقبال گسترده مهندسان ساختمان از بتن‌اکسپوز باعث شد.تا سال 1975 حدود 31 تولید کننده این محصول در کل دنیا وجود داشته باشد.

    موارد پرکاربرد بتن اکسپوز کدامند؟

     از پرمصرف‌ترین مصالح در صنعت ساختمان در تمام دنیا محسوب می‌شود. مزایایی چون طول عمر بالا، استحکام در هر شرایط جوی و سهولت در تولید، آن را به اصلی‌ترین بخش صنعت ساختمان تبدیل نموده است. ددر طراحی‌های مدرن استفاده از بتن اکسپوز در سازه‌های معماری بسیار پرکاربرد است.ادر بعضی موارد نقش سازه‌ای را نیز دارد.ذدر این موارد بتن به صورت درجا پیاده‌سازی می‌شود.

    ین نوع بتن به علت دارا بودن تنوع در شکل ظاهری و قابلیت ساخت و تولید در ابعاد مختلف، این امکان را به طراحان، مهندسان و کارفرمایان محترم ارائه می‌دهد.که انتخاب گسترده‌ای در مورد پروژه خود داشته باشند و تنوع در ابعاد و بافت، سطح نهایی زیبا و ساده‌ای را برای کسانی که به معماری مدرن علاقه‌مند هستند، ایجاد می‌کند.

    پنل‌های بتنی نیز در نماهای داخلی و خارجی به کار می‌روند. ابعاد آن‌ها قابلیت سفارشی شدن را هم دارند. علاوه بر آنکه ابعاد استاندارد موجود در بازار هم تنوع بسیار زیادی دارند. ابعاد استاندارد مستطیل شکل آن‌ها عبارت‌اند از 100×50، 120×60، 140×70، 160×80، 200×100، 400×200. ابعاد استاندارد مربع شکل نیز عبارت‌است از 50×50، 60×60، 80×80، 100×100.

    نصب بتن اکسپوز
    روش پیچی نصب بتن اکسپوز

    بتن اکسپوز برای نما در داخل ساختمان

    لازم است که این نوع از بتن به علت سرد بودن طبیعت رنگ بتن در کنار مصالح گرم استفاده شود. تا هارمونی رنگ محیط حفظ گردد. چوب و آجر به دلیل گرم بودنشان، مصالح مناسبی هستند که می‌توانند در کنار بتن به کار روند و به کنتراست رنگ زیبایی محیط کمک کنند. از جمله موارد استفاده در نماهای داخلی عبارت‌اند از پوشش نماهای داخلی، پوشش کف و پله، ساخت فلاور باکس و مبلمان فضای باز، المان‌ها و تزئینات دکوراسیون داخلی.

    اجریی نما داخلی با بتن اکسپوز
    اجریی نما داخلی با بتن اکسپوز

    ویژگی‌های فنی خاص بتن اکسپوز کدامند؟ 

    • وزن مخصوص بتن از 2400 کیلوگرم بر مترمکعب کاهش یافته و به 1550 کیلوگرم بر مترمکعب می‌رسد.
    • مقاومت فشاری بتن از 21 مگا پاسکال افزایش یافته به 35 مگاپاسکال می‌رسد.
    • به وسیله گرانیت بر، امکان برش طولی و عرضی وجود دارد.
    • طول عمر مفید بدون تغییرات شیمیایی 70 تا 90 سال است.
    • 1 تا 10 سانتی‌متر ضخامت دارد.

    انواع بافت‌های سفارشی رایج

    • ربافت صاف با لعاب فراوان سیمان .
    • دبافت شن نما و زبر .
    • ذبافت گونه‌های چوب .
    • ابافت طرح پارچه .
    بافت سفارشی بتن اکسپوز
    بافت سفارشی بتن اکسپوز

    مزایای استفاده بتن اکسپوز

    مواد اولیه این بتن با مواد اولیه دیگر بتن‌ها دقیقاً یکسان است. این نوع بتن در برابر شرایط جوی مقاومت بالایی داشته و در نتیجه در تمام طول سال امکان عملیات اجرایی برای این نوع بتن وجود دارد. در ابعاد متنوعی تولید می‌شود. بنابراین قابلیت هر نوع طراحی را برای طراحان و مهندسان باز می‌گذارد. چون به صورت پیش‌ساخته در کارخانه تولید می‌شود. در زمان اجرا با سرعت بسیار بالایی عملیات ساخت انجام می‌شود. طول عمر بالایی داشته و با اتصالات خشک یا ملات قابل نصب است.

    روش‌های اجرا و نصب بتن اکسپوز

    بتن اکسپوز مستحکم‌ترین مصالح ساختمانی برای پوشش نما و کف در ساختمان‌سازی است. در این قسمت سه روش نصب بتن اکسپوز معرفی می‌شود.

    • روش اول اجرای پیچی 

    در این روش از پنل‌های سوراخ‌دار باید استفاده شود. بستر کار از قوطی‌های عمودی استفاده می‌شود که دقیقاً باید در راستای سوراخ‌های بتن اکسپوز سوراخ‌دار باشد. پشت سوراخ‌ها و جایی که پنل به پایان می‌رسد، پلیت‌هایی نصب می‌گردد. این پلیت‌ها به شبکه مش متصل است. پنل‌ها به قوطی‌های عمودی که در پشت سوراخ‌ها قرار دارد به‌وسیله پیچ‌های سرمته و واشر وصل می‌شود. در این نوع نصب پیچ‌ها نمایان خواهد بود و درصورتی‌که بخواهید آن‌ها را مخفی کنید نیز راهکار وجود دارد. پیچ‌ها با ملات مخصوص به نام بتونه پوشش داده می‌شود. رروش اجرای پیچی با سرعت بالایی انجام می‌شود.

    نصب به روش پیچی - اجرای بتن اکسپوز
    نصب به روش پیچی – اجرای بتن اکسپوز
    • آروش دوم اجرای جوشی

    دروش اجرای جوشی، پشت سوراخ‌های پنل، میلگردهای 10 کار شده‌که این میل‌گردها متصل به شبکه مش درون پنل است. پنل‌ها به این میل‌گرد جوش داده می‌شوند. با جوش دادن به شاسی ‌کشی پشت پنل متصل می‌شود.

    نصب به روش جوشی - اجرای بتن اکسپوز
    نصب به روش جوشی – اجرای بتن اکسپوز
    • روش سوم اجرای دوغابی

    در روش اجرای دوغابی، برای اتصال پنل‌ها از دوغاب ماسه و سیمان استفاده می‌شود. مواد تشکیل دهنده دوغاب شامل سیمان سفید، سیمان سیاه، چسب بتن، ماسه و آب است. حداقل ضخامت برای ریختن دوغاب باید 3 سانتی‌متر باشد. اسکوپ به‌وسیله مش‌های پشت پنل قابل انجام است.

    زدر این روش تا حدودی نم دوغاب از پنل بیرون می‌زند و همین عامل باعث دو رنگ شدن کار می‌شود. برای تقلیل این دو رنگی می‌توان از مقدار سیمان سیاه کم نمود و بیشتر از سیمان سفید استفاده نمود. در این روش حتماً نیاز به بندکشی بین پنل‌ها دارید.

    نصب به روش دوغابی - اجرای بتن اکسپوز
    نصب به روش دوغابی – اجرای بتن اکسپوز

    نتیجه‌گیری

    بتن از پرمصرف‌ترین مصالح در صنعت ساختمان در تمام دنیا محسوب می‌شود. بتن اکسپوز، از همان مواد اولیه بتن استفاده می‌کند با این تفاوت که به صورت پیش‌ساخته است. به دلیل پیش‌ساخته بودن سرعت نصب بالا بوده و به همین علت مورد اقبال معماران قرار گرفته است. همچنین از استحکام بالایی برخوردار است و به دلیل زیبایی می‌تواند به‌عنوان بتن نما هم استفاده شود. از بتن‌های اکسپوز هم برای نمای داخلی و هم نمای خارجی استفاده می‌کنند.

    تماس با ردا صنعت09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا خرید ردا صنعت تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای

    8 دیدگاه دربارهٔ «بتن اکسپوز»

      1. تشکر از توجهتون جناب سلمان؛ بله بتن اکسپوز تا حد زیادی هم می‌تونه نقش عایق داشته باشد باز بسته به محلی که قرار ازش استفاده کنید.

    1. بازتاب: دیوار حائل - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان | اجرای دیوار حائل | دیوار حائل

    2. بازتاب: بتن آب بند - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    3. بازتاب: بتن خود تراکم و کاربردهای آن - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    4. بازتاب: تیرچه بلوک و مراحل ساخت آن - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    5. بازتاب: بتن اکسپوز چیست؟ - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    6. بازتاب: انتخاب نوع مناسب سنگ راه پله - خرید سنگ راه‌پله - ردا صنعت تولید کننده

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader