ردا صنعت
جوشکاری چیست

جوشکاری چیست ؟

  • مقدمه 

    یکی از قدیمی­ترین و پرکاربردترین راه­های اتصال دو قطعه که در صنعت مورداستفاده قرار می­گیرد، جوشکاری است. در فرآیند جوشکاری معمولاً دو قطعه فلزی یا حتی غیرفلزی با ذوب و یا گرم شدن در محل اتصالشان به یکدیگر متصل می­شوند. هنگام جوشکاری باید به نکات ایمنی و پارامترهای ویژه­ای توجه داشته‌باشید. جوشکاری نقطه­ای و خطی 2 روش از جوشکاری­هایی است که در صنعت بسیار موردتوجه قرارگرفته‌است. در ادامه این مقاله شما را با انواع جوشکاری و تعریف هرکدام از جوشکاری­ها آشنا کنیم. جوشکاری چیست 

    ابزار جوشکاری
    جوشکاری عملیاتی است جهت اتصال دو قطعه به یکدیگر انجام می‌شود.

    ر جوشکاری چیست؟

    یکی از شاخه­‌های مهم علم متالوژی، فرایند جوشکاری یا ریخته‌گری است. به‌طورکلی به تغییر و حذف فاصله بین دو قطعه فلزی و ایجاد جاذبه دائمی بین آن جوشکاری می­گویند؛ بنابراین در جوشکاری ضروری است که یک اتصال و در هم تنیدگی دائمی بین 2 قطعه به وجود آورد. این نوع اتصال بین دو قطعه به‌طور دائمی است که استحکام بسیار بالایی دارد. باشد جوشکاری چیست

    روش­های جوشکاری بسیار سریع و مقاوم هستند و قابلیت آب‌بندی شدن‌را دارند و موجب پایداری بیشتر بین 2 قطعه می‌شود. جوشکاری در روش­های گوناگون و انواع متفاوتی انجام می­شود که در ادامه به بررسی هریک از این روش­ها و مقایسه انواع جوشکاری می­پردازیم.

    وسایل ایمنی در جوشکاری
    استفاده از وسایل ایمنی هنگام جوشکاری ضروری است.
    جوشکاری ذوبی یا FW

    یکی از انواع جوشکاری، جوشکاری ذوبی است که اتصال بین دونقطه، تنها از طریق تولید مواد مذاب صورت خواهد گرفت. در این روش، اتصال بین دو قطعه توسط مواد مذاب و مایع صورت می­گیرد؛ زیرا مواد مذاب دارای اتم­ها و مولکول­های آزاد بیشتری هستند؛ بنابراین زمانی که برای اتصال و پر کردن فضای بین دو قطعه از این مواد استفاده می­شود، یک ماده یکدست و یکنواخت ایجاد می­شود که اتصال بهتر و مقاوم‌تر بین دو قطعه پدید خواهد آمد. با خنک ­شدن و انجماد این ماده مذاب دو قطعه به‌طور کامل به یکدیگر متصل می­شوند.

    این نوع جوشکاری نیز انواع متفاوتی دارد که شامل جوشکاری قوسی، اکسی گاز، جوشکاری لیزری، جوشکاری الکترودی با روکش، جوشکاری قوسی زیر پودری، جوشکاری قوسی تو پودری و جوشکاری کربنی و … است.

    رجوشکاری قوسی AW

    یکی از مهم­ترین جوشکاری­های ذوبی، جوشکاری با قوس الکتریکی است. در این روش، نوعی قوس الکتریکی میان قلعه یا فلز و الکترود اعمال خواهد شد. که برای ایجاد مواد مذاب و اتصال میان دو قطعه ایجاد می­شود. روش­های قوسی شامل روش‌های دیگری است که در ادامه این موارد را نام می­بریم:

    • رجوشکاری کربنی .
    • دجوشکاری الکترود تنگستنی .
    • رجوشکاری پلاسما .
    • اجوشکاری الکترود دستی .
    • زجوشکاری زیر پودری .
    دجوشکاری قوسی با الکترود­های روکش‌دار

    پرکاربردترین نوع جوشکاری­های قوسی، جوشکاری با الکترود روکش‌دار است. در این روش، میان الکترودهای روکش‌دار و قطعه­ موردنظر، حرارت کافی برای ذوب کردن منطقه کوچکی به وجود می­آید و عمل جوشکاری صورت می­گیرد.

    هرچه قوس از محل مواد مذاب دورتر شود، مواد مذاب ناشی از الکترود روکش‌دار و فلز شروع به انجماد می­کنند و به‌طور کامل به هم متصل می­شوند. این نوع جوشکاری بسیار ارزان و دارای قطعات قابل‌حمل است، ولی برای جوشکاری فلزات غیر آهنی مناسب نیست. همچنین در این روش ممکن است عملیات حرارتی دیگری همچون آنیل نیز انجام شود.

    رجوشکاری قوسی پودری

    این نوع جوشکاری نیز جزو انواع جوشکاری با الکترود است.که حرارت لازم برای اتصال بین دو قطعه توسط سیم جوش تهیه می­شود. باید توجه داشته باشید که قسمتی از توده پودری در حین فرایند جوشکاری ذوب می­شود و باعث تشکیل سرباره روی مواد مذاب می­شود.

    از این نوع جوشکاری برای جوشکاری قطعات لوله و ابزارهای ضخیم استفاده می­شود که به وجود قطعه پودر به حالات سطحی و افقی محدود است.

    اجوشکاری قوس پلاسما

    این نوع جوشکاری نسبت به جوشکاری پلاسما از قوس کمتری برخوردار است و همچنین دقت جوش بسیار بالایی دارد. در این روش گاز، تحت‌فشار بالا قرار می­گیرد و پلاسما را ایجاد می­کند. پلاسمای ایجادشده یونیزه شده و باعث ایجاد قوس می­شود و در دماهای بسیار بالا فلزات را ذوب می­کند. در روش قوس پلاسما، عمل جوشکاری بدون فلز پرکننده­‌انجام می­شود. این عمل برای جوشکاری­های عمیق و باریک بسیار مناسب است و سرعت‌بالای این روش نیز از مزیت­های مهم آن به­ شمار­می رود.

    ذجوشکاری پرتو لیزری

    این نوع جوشکاری­ها مخصوص فلزات و ترموپلاستیک­ها است که همان‌طور که از اسمش پیداست از لیزر برای جوشکاری میان سطوح استفاده می­شود. در فولادهای کربن دار، آلومینیوم­ها، فولاد ضدزنگ، فولاد و تیتانیوم و … نیز از این نوع جوشکاری می­توان استفاده کرد. صنایع خودروسازی یکی از صنایعی است که از این نوع جوشکاری استفاده می­کنند.

    جوشکاری‌های غیر ذوبی یا جامد

    یکی دیگر از انواع جوشکاری­ها، جوشکاری­های غیر ذوبی است.که معمولاً به حالت‌جامد صورت گرفته و در این هنگام هیچ ماده­ای ذوب نخواهد شد و ماده پرکننده­ای نیز دخالت ندارد. در این روش، جوشش بین قطعات بانفوذ بین‌مولکولی دو قطعه صورت می­گیرد. ددر واقع در جوشکاری­های غیر ذوبی، مولکول­هایی که در نواحی پرتراکم قرار دارند به نواحی کم تراکم می­روند.

    در برخی مواقع برای افزایش سرعت نفوذ مواد، از حرارت دادن و گرم کردن سطوح استفاده می‌شود که در این صورت خواص فیزیکی و مکانیکی سطوح حفظ می­شود و برای صنایعی که به حرارت حساس هستند کاربرد دارد.

    انواع جوشکاری ذوبی به اسامی زیر تقسیم می­شوند:

    • رجوشکاری مقاومتی.
    • دجوشکاری اصطکاکی.
    • اجوشکاری با نورد.
    • زجوشکاری انفجاری.
    • ذجوشکاری فراصوتی.

    انواع جوشکاری از طریق اکسیژن و گازهای دیگر

    فرایند جوشکاری توسط گازهای مختلفی انجام می­شود. یکی از این گازها، پروپان است که این گاز در صنعت به جوش اکسیژن معروف است. در عمل جوشکاری، گاز پروپان به همراه اکسیژن سوخته موجب اتصال دو قطعه می‌شود.یکی دیگر از گازهایی که در عمل جوشکاری استفاده می­شود، گاز استیلن است که این گاز برای بهبود فرایند جوشکاری استفاده می­شود. این روش دارای نقاط ضعف بسیاری است و به همین دلیل طرفداران زیادی ندارد.

    ترکیب اکسیژن و استیلن نیز یکی از ترکیبات پرطرفدار و ارزان در صنعت جوشکاری است که این ترکیب دمای جوشکاری را بسیار بالا می­برد و موجب می­شود تا این عمل به‌طور بسیار دقیق انجام شود. از مزیت­های استفاده از این نوع گاز در عمل جوشکاری ارزان بودن آن است که به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.جوشکاری چیست

    الکترود چیست
    استفاده از الکترود جهت انجام جوشکاری

    نتیجه‌گیری

    به‌طورکلی به حذف فاصله میان دو قطعه فلزی یا غیرفلزی جوشکاری یا ریخته‌گری می­گویند. از انواع جوشکاری می­توان به جوشکاری­های ذوبی یا جوشکاری­های غیر ذوبی و جامد اشاره کرد. جوشکاری ذوبی شامل جوشکاری قوسی، جوشکاری اکسی گاز، جوشکاری لیزری، جوشکاری الکترودی با روکش و … اشاره کرد. جوشکاری ذوبی از طریق مواد مذاب و مایع و جوشکاری­های غیر ذوبی توسط مواد جامد صورت میگیرد.

    برای خرید انواع محصولات و تجهیزات جوشکاری به سایت رداصنعت مراجعه فرمایید . 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    5 دیدگاه دربارهٔ «جوشکاری چیست ؟»

    1. بازتاب: سیستم ساپورت مدولار - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    2. بازتاب: لوله و اتصالات پوش فیت چیست؟ - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    3. بازتاب: لوله و اتصالات پنج لایه چیست؟ - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    4. بازتاب: لوله مانیسمان چیست؟ - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    5. بازتاب: لوله سیاه درزدار و انواع آن - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader