آشنایی با انواع پیچ، ابزار ضروری جعبه‌ابزار خود را بشناسید

  • انواع پیچ ازجمله ملزومات کاربردی در صنایع مختلف من‌جمله ساختمان‌سازی، راه‌آهن و کارخانه‌های ماشین‌سازی است. در این مقاله با انواع این محصول و شیوه انتخاب پیچ مناسب برای کاربرد‌های متنوع آشنا خواهیم شد.

    تماس با ردا صنعت09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید. 

    برخی از انواع پیچ صرفاً استفاده صنعتی دارند؛ اما در مقابل، بسیاری از پیچ‌ها را می‌توان برای کاربرد‌های کارگاهی یا رسیدگی به تعمیر جزئی لوازم‌خانگی تهیه کرد و به جعبه‌ابزار افزود.

    انواع پیچ
    پیچ‌های ضروری جهت افزودن به جعبه‌ابزار

    پیچ خودکار چه کاربردی دارد و دارای چه ویژگی‌هایی است؟

    پیچ خودکار عموماً با نوک‌تیز و ظریف خود شناخته می‌شود. در طراحی پیچ‌های خودکار عموماً از آهن یا استیل استفاده می‌شود و کاربرد گسترده‌ای در مرتبط کردن پانل‌ها و قطعات چوبی دارد.

    مزیت این نوع از پیچ به کاربرد آن‌ها بدون نیاز به ایجاد حفره یا قطعات اضافه مربوط می‌شود. سرپیچ‌های خودکار نیز باتوجه‌به کاربرد و شیوه طراحی می‌تواند به‌صورت گرد یا تحت طراحی شود. بدنه رزوه شده پیچ‌های خودکار تا مقاطع مختلفی ادامه داشته و لزوماً تا انتها رزوه نخواهد شد.

    تفاوت Bolt با انواع پیچ‌های موجود در بازار

    Bolt در مقابل کلمه Screw قرار می‌گیرد و عمدتاً توصیف‌کننده نوع طراحی پیچ است. هردوی این کلمات اشاره به مفهوم پیچ دارند؛ اما بولت‌ها به همراه مهره مورداستفاده قرار می‌گیرند. درحالی‌که بسیاری از انواع پیچ در حالت عادی هیچ نیازی به استفاده از مهره ندارند.

    Screw‌ها یا پیچ‌های خودکار یا بدون مهره، عمدتاً در اتصالات دائمی‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما بولت مخصوص اتصالاتی است که در مواقع ضروری لازم است بدون عوارض فرسایشی و آسیب به سطح اطراف خود، باز و بسته شوند. بولت‌ها همچنین بسته به شیوه ساخت خود می‌توانند مقاطع سنگین‌وزن و حساسی را در کنار یکدیگر قرار دهند.

    ازجمله مزیت‌های بولت، مقاومت بسیار بالای آن در مقابل ضربه است. بولت‌ها می‌توانند به‌راحتی برای اتصال صفحات سنگین فلزی استفاده شوند. درحالی‌که پیچ‌های خودکار بیشتر جهت اتصالات چوبی با بافت‌های انعطاف‌پذیرتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

    انواع پیچ
    آشنایی با انواع پیچ به‌تناسب کاربرد

    آشنایی با اصطلاح گل پیچ

    گل پیچ در زبان فارسی اشاره به بخش بالایی پیچ دارد که بر روی کار خودنمایی می‌کند. این بخش به‌تناسب کاربرد، در طراحی ممکن است با ویژگی‌های آناتومیکی متفاوتی نیز تولید شود. ازجمله انواع گل پیچ می‌توان به پیچ شش‌گوش، سر چهارگوش و سر خزینه اشاره کرد.

    کاربرد‌های پیچ متری و ویژگی‌های آناتومیکی

    پیچ‌های متری از بزرگ‌ترین انواع پیچ محسوب می‌شوند که کاربرد آن‌ها در پروژه‌های صنعتی، کلیدی و تعیین‌کننده است. ابعاد پیچ متری می‌تواند تا 6 متر نیز برسد و تمام بدنه آن درست مانند پیچ‌های کوچک به‌تناسب ابعاد خود رزوه شده است. در ادامه مقاله با اصطلاح رزوه آشنا و کاربرد آن در طراحی بدنه پیچ آشنا خواهیم شد.

    آشنایی با اصطلاح رزوه

    به مارپیچ‌های بدنه پیچ که اجازه باز و بسته شدن آن را می‌دهد، رزوه گفته می‌شود. رزوه به‌تناسب شکل ظاهری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ازجمله شیوه‌های رزوه رایج می‌توان به رزوه مثلثی اشاره کرد که می‌توانید این نوع از رزوه را در بدنه انواع پیچ و مهره مشاهده کنید.

    انواع پیچ
    نکات خرید پیچ مناسب

    استاندارد‌های به‌کاررفته در طراحی پیچ شش‌گوش

    پیچ شش‌گوش ازجمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین پیچ‌های صنعتی است که تعداد کمی از انواع این پیچ می‌تواند پانل‌ها یا قطعات سنگین را به‌راحتی در کنار یکدیگر قرار دهد. مزیت استفاده از پیچ‌های شش‌گوشه در طراحی سازه، هماهنگی این ابزار با آچارفرانسه است.

    ابزار کاربردی و قدرتمند آچارفرانسه می‌تواند در هنگام بروز شرایط اضطراری یا انجام تعمیرات، این پیچ‌ها را به‌سرعت بازکرده و دسترسی لازم را برای رسیدگی به سازه امکان‌پذیر کند.

    از طرفی این پیچ‌ها پس از سفت شدن، مقاومت بسیار بالایی داشته و وزن بالای سازه یا قطعات را تحمل می‌کنند. استاندارد‌های به‌کاررفته در طراحی پیچ شش‌گوش شامل پیچ 6 گوش تمام رزوه din 931، 6 گوش نیم رزوه din 931 و اچ وی din 6914 است.

    انواع پیچ
    تفاوت گل پیچ به‌کاررفته در طراحی پیچ

    آشنایی با ویژگی‌های آناتومیکی پیچ خروسکی

    پیچ‌های خروسکی به دلیل شباهت مهره خود به تاج‌خروس به این نام مشهور شده‌اند. این قطعه در کارگاه‌های مرتبط با چوب و سازه‌های فلزی می‌توانند مورداستفاده قرار بگیرند.

    مزیت این ابزار در باز و بسته شدن ساده آن است و ممکن است از مواد مختلف من‌جمله باکالیت در طراحی دسته آن استفاده شود. این ابزار می‌تواند یک وسیله کاربردی در جعبه‌ابزار خانگی باشد و به‌راحتی در طراحی یا ترمیم‌های جزئی مورداستفاده قرار بگیرد.

    ابعاد استاندارد به‌کاررفته در پیچ‌های خروسکی متفاوت است و توصیه می‌شود که پیش از خرید پیچ خروسکی موردنیاز خود، نسبت به ابعاد سازه یا سیستمی که قصد ترمیم یا سرویس آن را دارید، اطلاعات لازم را کسب کنید. چنانچه به سیستم لوازم‌خانگی توجه کرده باشید می‌توانید انواع مختلفی از پیچ‌های خروسکی را در آن مشاهده کنید.

    آشنایی با ویژگی‌ها و کاربرد پیچ ام دی اف

    پیچ‌های ام‌دی‌اف نیز از دیگر پیچ‌های کاربردی و مفید در تجهیز جعبه‌ابزار‌های خانگی هستند و می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها جهت تأسیسات جزئی استفاده کنید.

    ابزار کاربردی در باز و بسته کردن پیچ‌های ام‌دی‌اف عموماً پیچ‌گوشتی است. شما می‌توانید از این پیچ در کارگاه‌های تولید کابینت یا ابزارآلات چوبی به‌طور گسترده استفاده کنید.

    علت نام‌گذاری این پیچ به علت کاربرد آن برای اتصالاتی از جنس ام‌دی‌اف است وگرنه آناتومی این پیچ عموماً از جنس فولاد آبکاری شده تولید می‌شود. تولید پیچ‌های ام‌دی‌اف روکش‌دار به دلیل مقاومت بالای محصول در برابر عوامل فرسایشی و رطوبت برای طراحی کالاهای خانگی بهینه‌تر خواهد بود.

    فروشگاه اینترنتی ردا صنعت
    پیچ‌های کاربردی در طراحی سازه‌های چوبی و صنعتی

    آشنایی با پیچ پروانه و کاربرد‌های خاص این محصول

    پیچ پروانه دارای مهره‌هایی به شکل پروانه است و به‌صورت جفتی به فروش می‌رسد. این پیچ ازجمله ابزار‌های کاربردی برای استفاده در دیوار‌های گچی توخالی خواهد بود.

    جنس به‌کاررفته در طراحی این ابزار عمدتاً از فلز بوده و می‌توان از این محصول برای متریال‌های سفالی، گچی یا پانل‌های چوبی استفاده کرد.

    پیچ کناف و کاربرد‌های متنوع این محصول

    این کالا به‌تناسب ظاهر دارای انتهای نوک‌تیز و مته‌ای است. بدنه این پیچ به‌صورت مارپیچ رزوه شده و کاربرد گسترده در ابزارآلات خانگی و کارگاه‌های چوب و ام‌دی‌اف دارد. همچنین شما می‌توانید از پیچ کناف برای پانل‌های گچی یا سرهم‌بندی سقف کاذب استفاده کنید.

    بهترین ماده اولیه جهت ساخت این محصول از فولاد است و توسط پیچ‌گوشتی چهارگوش مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نمونه برای اضافه کردن به جعبه‌ابزار خانگی ایده مناسبی محسوب می‌شود و برحسب موقعیت‌های احتمالی، کاربرد مناسب خود را نشان خواهد داد.

    موارد کاربرد پیچ‌های شیروانی

    چنانچه سروکار شما با انواع دیوار‌های کاذب و سقف‌های به‌کاررفته در شیروانی است، پیچ‌های شیروانی برای همین منظور طراحی‌شده‌اند. بهترین جنس به‌کاررفته در ساخت این محصول از فولاد است که بنا به موارد کاربرد، تهیه انواع آبکاری شده آن توصیه می‌شود.

    این پیچ‌ها با سرهای شش‌گوش و واشر به فروش می‌رسند و در نمونه‌های حرفه‌ای، با بکس سر دریلی تولید خواهند شد. این موضوع می‌تواند شرایط استفاده سریع و بهینه از این محصول را فراهم کند.

    فروشگاه اینترنتی ردا صنعت
    مواد اولیه ساخت انواع پیچ

    خصوصیت‌های پیچ فن کیس و کاربرد آن

    این پیچ‌های ظریف جهت استفاده در اتصالات فن کیس مورداستفاده قرار می‌گیرد و عمدتاً در ساخت آن از فولاد یا استیل استفاده می‌شود. قطعات فن کیس از جنس پروپیلن است و استفاده از این پیچ‌های بدنه مارپیچی، اتصال کاملی بین فن و دستگاه کیس ایجاد خواهد کرد.

    این نوع پیچ از نوع سر تخت است و برای باز و بسته کردن آن به پیچ‌گوشتی چهارسو احتیاج خواهید داشت.

    از پیچ آلن در چه مواردی استفاده می‌شود؟

    چنانچه در کار خود با دستگاه‌های صنعتی سروکار داشته باشید، پیچ‌های آلن را به‌وفور مشاهده خواهید کرد. در هنگام استفاده از پیچ‌های آلن، نیازی به استفاده از آچار یا پیچ‌گوشتی نیست.

    این محصول با سطح برجسته و استوانه‌ای خود شناخته‌شده است. بهترین ماده به‌کاررفته در طراحی پیچ آلن از جنس فولاد است و از ابزار آچار آلن برای باز کردن آن استفاده می‌شود.

    ویژگی‌های پیچ مغزی سیر

    این محصول کاربرد گسترده در محیط‌های بهداشتی داشته و در هنگام تعویض مغزی شیرآلات با آن روبه‌رو خواهید شد. ماده اولیه به‌کاررفته در طراحی این پیچ عمدتاً از جنس آهن است و مقطع آن به‌صورت استوانه‌ای طراحی می‌شود.

    این پیچ لازم است به‌صورت روکش به فروش برسد؛ چراکه در مجاورت با رطوبت، پتانسیل بالایی برای زنگ‌زده شدن دارد.

    نتیجه‌گیری

    در این مطلب به‌طور خلاصه با انواع پیچ کاربردی و ضروری در کارگاه‌ها و تأسیسات ساختمانی آشنا شدید. بسیاری از این محصولات کاربرد عمومی داشته و می‌توانند به جزء ثابت جعبه‌ابزار‌های خانگی تبدیل شوند.

    در خرید اینترنتی انواع پیچ و مهره در بسته‌بندی ایمن و مناسب و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به محل موردنظر شما ارسال خواهند شد.

    تماس با ردا صنعت09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان و یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید. 

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    2 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با انواع پیچ، ابزار ضروری جعبه‌ابزار خود را بشناسید»

    1. بازتاب: استاندارد پیچ و مهره - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    2. بازتاب: سیستم ساپورت مدولار - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader