ردا صنعت
ناودانی

ناودانی و مهم‌ترین نکات مربوط به آن

  • کانال‌های فولادی C (Steel C Channels) یا ناودانی به نوعی از سازه‌های ساخته شده از فولاد اطلاق می‌شود که دارای سطح مقطع C شکل هستند. این نوع فولاد معمولاً به عنوان عنصر باربر در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. در این مقاله به شناخت کانال‌های فولادی C، نحوه ساخت و مواردی که هنگام خرید آنها باید در نظر گرفته شود، خواهیم پرداخت. علاوه بر این به مقایسه مدل‌های مختلف موجود در بازار می‌پردازیم.

    تماس با ردا صنعت
    09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید.

    استفاده از کانال‌های فولادی C به قرن 19 برمی‌گردد. در آن زمان، بهره‌گیری از فولاد به عنوان یک مصالح ساختمانی به طور فزاینده‌ای محبوب ‌شد و سازندگان به دنبال راه‌هایی برای قوی‌تر و بادوام ساختن سازه‌های فولادی بودند. یکی از راه‌هایی که در این زمینه کشف شد، استفاده از کانال‌های فولادی C بود.

    در ابتدا از کانال‌های فولادی C برای حمایت از پرلین‌ها استفاده می‌شد که عرض ساختمان را در بر می‌گرفت. با گذشت زمان، آنها در طیف گسترده‌ای از کاربردها، از جمله ساخت پل‌ها، تونل‌ها، راه‌آهن‌ها و ساختمان‌های بلند مورد استفاده قرار گرفتند.

    ناودانی
    این کانال‌ها طراحی خاصی دارند.

    کانال‌های فولادی C چگونه ساخته می‌شوند؟

    کانال‌های فولادی C یا ناودانی با استفاده از فرایندهای مختلفی تولید می‌شوند که رایج‌ترین آنها نورد گرم و شکل‌دهی سرد است. فرایند تولید کانال‌های فولادی C شامل برش نوارهای فولادی به طول موردنظر و شکل‌دهی به آنها از طریق غلتک‌هایی است که فولاد را به شکل مقطع C در می‌آورند. سپس این محصولات به طول دلخواه بریده می‌شوند.

    مواردی که هنگام خرید کانال‌های فولادی C باید در نظر بگیرید

    هنگام خرید کانال‌های فولادی C یا ناودانی‌، چندین فاکتور وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت تا اطمینان حاصل شود که کاربران  محصول مناسبی را برای نیازهای خود را دریافت می‌کنند. برخی از مهم‌ترین گزینه‌هایی که در این زمینه می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، شامل موارد زیر است:

    • استحکام: کانال‌های فولادی C دارای قدرت‌های مختلفی بوده و انتخاب مقاومت مناسب برای کاربرد موردنظر مهم است.
    • اندازه: کانال‌های فولادی C در اندازه‌های مختلفی وجود دارند و انتخاب اندازه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.
    • پوشش: کانال‌های فولادی C معمولاً دارای پوشش‌های ضد سایش بوده و نوع پوشش استفاده شده به محیطی که کانال‌ها در آن استفاده می­شوند، بستگی دارد.
    • هزینه: کانال‌های فولادی C در محدوده‌های قیمتی متفاوتی موجود هستند و انتخاب محصولی که متناسب با بودجه پروژه باشد، مهم است.

    کانال C استاندارد

    کانال استاندارد C رایج‌ترین نوع ناودانی به شمار می‌آيد. این محصول در اندازه‌های مختلف موجود است و طول آن تا 12 متر می‌رسد. این مورد از کانال‌های سی شکل به طور گسترده‌ای در تأسیسات الکتریکی، تکیه‌گاه‌های سازه‌ای و قطعات موجود در ماشین‌آلات استفاده می‌شود.

    ناودانی
    وزن این کانال‌ها بالا است.
    کانال C از نوع ام سی

    کانال‌های MC کانال‌های فولادی با گیج (GAGE)، کمی سنگین‌تر از کانال‌های C استاندارد هستند. آنها حدود 10 تا 15 درصد سنگین‌ترند و برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی که نیاز به پشتیبانی محکم‌تری دارند، توصیه می‌شوند. این محصولات به طور گسترده‌ای برای قاب‌بندی در اطراف درها و برای حمایت از دیوارهای باربر به کار می‌روند.

    U Channel Steel

    کانال U مدلی از کانال‌های فولادی C است که فلنج‌های کوتاه‌تری دارد. فولاد کانال U برای کاربردهای پشتیبانی استفاده می‌شود و فلنج‌های کوتاه‌تر موجود، جوش‌دادن آن به سایر عناصر ساختار را آسان‌تر می‌کند. این محصول نیز بسیار محبوب و پرکاربرد به شمار می‌آيد.

    باکس فولادی

    باکس فولادی یا قوطی یک ناودانی تغییریافته است که از همه طرف بسته شده و شکل جعبه توخالی ایجاد می‌کند. این مدل استحکام پیچشی بالاتری دارد و می‌تواند بار بیشتری را نسبت به کانال‌های C معمولی تحمل کند. آنها به طور گسترده در تولید تابلوهای راهنما، سیستم‌های نقاله و پست‌های حصاری استفاده می‌شوند.

    کانال‌های C شیاردار

    کانال‌های شکاف‌دار C دارای حفره‌ها یا سوراخ‌هایی هستند تا امکان اتصال آسان به سایر سازه‌ها یا نصب آسان سیم‌ها و کابل‌ها را فراهم کنند. این کانال‌ها معمولاً به عنوان سیستم‌های پشتیبانی برای سیم‌کشی و کابل‌کشی استفاده می‌شوند.

    ناودانی
    امکان خوردگی در این محصولات وجود دارد.
    مزایا و معایب

    مزایا و معایبی وجود دارد که باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از کانال‌های فولادی C در ساخت‌وساز، آن‌ها را در نظر گرفت. اگر بخواهیم به برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب در مورد این محصولات اشاره کنیم، باید به موارد زیر بپردازیم:

    مزایا:

    • استحکام بالا: کانال‌های فولادی C فوق‌العاده قوی هستند و می‌توانند وزن و فشار زیادی را تحمل کنند. آنها برای استفاده در ساخت ساختمان‌ها و پل‌های بزرگ ایده‌آل هستند.
    • دوام: کانال‌های فولادی C یا ناودانی‌ها بسیار بادوام بوده و می‌توانند در شرایط آب‌وهوایی سخت، دماهای شدید و قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض عناصر مختلف، بدون زنگ‌زدگی یا خراب‌شدن مقاومت کنند.
    • تطبیق‌پذیری: آنها در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف قابل خریداری هستند، امری که امکان تطبیق‌پذیری در طراحی و کاربرد را فراهم می‌کند. کانال‌های فولادی C را می‌توان خم کرد، پیچ و برش داد تا با نیازهای طراحی مدنظر شما، مطابقت داشته باشد.ناودانی
    • مقرون‌به‌صرفه: کانال‌های فولادی C نسبتاً ارزان محسوب می‌شوند و راهی مقرون‌به‌صرفه برای افزودن پشتیبانی سازه‌ای به هر ساختمان یا سازه‌ای هستند.

    معایب:

    • عایق نبودن: یکی از مهم‌ترین معایب مربوط به کانال‌های فولادی C شکل را می‌‌توان عایق نبودن آن‌ها دانست. همین امر به خودی خود یک دلیل اساسی به منظور اتلاف انرژی‌ و افزایش هزینه‌های مربوط به سرمایش و گرمایش محیط مربوطه خواهد شد؛ بنابراین باید به این مورد مهم توجه داشته باشید.
    • طولانی شدن زمان نصب: عیب دیگر برخی کانال‌های فولادی C یا ناودانی‌ها را می‌توان طولانی بودن زمان نصب آن‌‌ها دانست. نصب صحیح این کانال‌ها معمولاً به زمان زیادی نیاز دارد و همین امر نهایتاً موجب بالا رفتن هزینه‌های پروژه می‌شود.
    • وزن سنگین: کانال‌های فولادی C سنگین هستند و برای نصب به ابزار و تجهیزات تخصصی نیاز دارند. این امر می‌تواند فرایند نصب را وقت گیر کند.
    • هدایت حرارتی: ناودانی‌ها رسانای عالی گرما هستند و به همین دلیل می‌توانند منجر به نوسانات دما در داخل ساختمان شوند.
    ناودانی
    خریداری این محصولات مقرون‌به‌صرفه است.

    سخن پایانی

    کانال‌های فولادی C یکی از مصالح ساختمانی محبوب و مخصوص معماری و مهندسی هستند که در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کانال‌ها در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلفی وجود دارند و معمولاً برای قاب‌بندی تکیه‌گاه سازه‌ها و همچنین برای تقویت سازه‌های ساختمانی مانند دیوارها، سقف‌ها و سایر سازه‌های فونداسیون استفاده می‌شوند.

    به هنگام خرید کانال‌های فولادی C یا ناودانی‌ باید چندین نکته مهم را در نظر داشته باشید. این کانال‌ها دارای معایب خاصی همچون وزن بالا هستند. در صورت نیاز به خرید محصولات مربوطه می‌توانید با کارشناسان ردا صنعت تماس بگیرید تا شما را یاری کنند.ناودانی

    تماس با ردا صنعت
    09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader