ورق آلیاژی

ورق‌ آلیاژی و نکات مربوط به آن

  • ورق‌های آلیاژی از دو یا چند فلز ساخته می‌شوند که با هم ترکیب شده و ماده‌ای با خواص متفاوت از فلزات اصلی را ایجاد می‌کنند. ورق‌ آلیاژی در طول سال‌ها برای کاربردهای زیادی از ساخت ابزار و ماشین‌آلات گرفته تا سازه‌های ساختمانی و وسایل نقلیه مورداستفاده قرار گرفته‌ است. همین کارایی‌های مختلف موجب شده تا امروزه به وفور این محصولات را در صنایع مختلف مشاهده کنیم. پیش‌بینی می‌شود که بازار این ورق‌ها در آینده افزایش یابد.

    تماس با ردا صنعت
    09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید.

    در این مقاله، تاریخچه، کاربرد، نحوه ساخت، مزایا و معایب و مدل‌های مختلف ورق‌های آلیاژی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم و به عواملی که بر قیمت آنها تأثیر می‌گذارد، اشاره خواهیم کرد. اگر نیازمند خرید این محصولات هستید، توصیه می‌‌کنیم ادامه متن را از دست ندهید. مواردی که در این متن به آن‌ها اشاره می‌شود‌، قطعاً به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سراغ بهترین گزینه‌های موجود در بازار بروید و تنها باکیفیت‌ترین محصولات را خریداری کنید.

    ورق آلیاژی
    این محصولات مقاومت بالایی دارند.

    تاریخچه ورق‌ آلیاژی

    آلیاژها هزاران سال است که مورداستفاده قرار می‌گیرند و قدمت آن‌ها به عصر برنز می‌رسد، زمانی که مس و قلع برای ایجاد برنز ترکیب شدند. در قرن نوزدهم، پیشرفت در متالورژی منجر به توسعه آلیاژهای جدید شد که صنعت تولید ورق‌ آلیاژی را متحول کرد. تولید ورق‌های آلیاژی به دلیل خواص منحصربه‌فردشان از جمله استحکام، شکل‌پذیری، مقاومت در برابر خوردگی و گرما و توانایی رسانایی الکتریسیته صورت گرفت.

    موارد استفاده از ورق‌ آلیاژی

    همان‌طور که گفته شد،‌ ورق‌های آلیاژی در طیف گسترده‌ای از جمله ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و در زمینه الکترونیک کاربرد دارند. آنها اغلب در صنعت خودروسازی برای ایجاد قطعات سبک وزن و با استحکام بالا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند؛ زیرا می‌توانند در شرایط سخت مقاومت داشته باشند. ورق آلیاژي همچنین در ساخت هواپیما و فضاپیما به کار برده می‌شود،‌ جایی که استحکام و دوام یک امر ضروری است. این محصولات در ساخت تجهیزات پزشکی برای ساخت ابزارهای بادوام و مقاوم در برابر خوردگی نیز به کار می‌روند.

    از ورق‌های آلیاژی همچنین در ساخت آسمان‌خراش‌ها استفاده می‌شود. در واقع از آنها برای پوشش سقف، روکش‌کاری و در نما کمک می‌گیرند. آنها در الکترونیک و مهندسی برق به دلیل رسانایی، خواص مغناطیسی و مقاومت در برابر خوردگی کارایی دارند. از ورق‌های آلیاژی به عنوان عایق حرارتی در مبدل‌های حرارتی، بویلرها و سایر کاربردهای صنعتی نیز استفاده می‌شود (البته تنها در پروژه‌های بزرگ).

    ورق آلیاژی
    کارایی این ورق‌ها بسیار زیاد است.

    ورق های آلیاژی چگونه ساخته می‌شوند

    اگر خاطرتان باشد گفتیم که ورق‌ آلیاژی از ترکیب چندین فلز تولید می‌شود. فرایند ایجاد ورق‌های آلیاژی شامل ذوب فلزات و سپس مخلوط کردن آنها با یکدیگر (اغلب با افزودن عناصر دیگری مانند کربن یا سیلیکون) است. سپس مخلوط به دست آمده در قالب ریخته شده و در آنجا خنک می‌شود.

    چندین روش مختلف برای ساخت ورق‌های آلیاژی از جمله نورد گرم، نورد سرد و ریخته‌گری وجود دارد. نورد گرم شامل حرارت دادن فلز تا دمای بالا و سپس عبور آن از یک سری غلتک است، در حالی که نورد سرد شامل عبور فلز از غلتک در دمای بسیار پایین است. ریخته‌گری نیز شامل ریختن آلیاژ مذاب در قالب و در ادامه خنک شدن و جامد شدن آن خواهد بود.

    مزایا و معایب ورق‌ آلیاژی

    ورق‌ آلیاژی مزایای متعددی نسبت به فلزات سنتی دارد. این ورق­ها مستحکم‌تر، بادوام‌تر و مقاوم‌تر در برابر خوردگی و گرما هستند؛ اما تولید آنها می‌تواند گران‌تر باشد و وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد ممکن است کار با آنها را در برخی از موارد دشوار کند. ورق‌های آلیاژی نیز می‌توانند در برابر ترک‌خوردگی آسیب‌پذیر باشند و باید نگهداری از آنها به روشی صحیح انجام شود.

    مدل‌های ورق های آلیاژی

    مدل‌های مختلفی از ورق‌ آلیاژی در بازار موجود است که هر کدام خواص و کاربردهای منحصربه‌فرد خود را دارند. یک نمونه از ورق‌های آلیاژی محبوب، آلیاژ آلومینیوم 5052 است. این آلیاژ حاوی منیزیم و کروم بوده که آن را در برابر خوردگی مقاوم می‌کند.

    این محصول در طیف گسترده‌ای از موارد، از جمله ساخت هواپیما و قایق و همچنین در تجهیزات پردازش شیمیایی و مخازن تحت‌فشار استفاده می‌شود. مثال دیگر آلیاژ فولاد ضدزنگ 316 است. این آلیاژ حاوی مولیبدن بوده و در مقابل خوردگی و حرارت نسبت به سایر انواع فولاد ضدزنگ مقاوم‌تر است. این محصول نیز در مواردی که دوام و استحکام یک عامل ضروری بوده، استفاده می‌شود.

    ورق آلیاژی
    خریداری این محصولات به‌ صرفه‌ است.
    عوامل مؤثر بر قیمت ورق‌ آلیاژی

    هزینه تولید ورق‌ آلیاژی مستقیماً تحت‌تأثیر قیمت مواد خام مورد استفاده در تولید آنها مانند فلزاتی همچون مس، نیکل و روی است. هر گونه افزایش یا کاهش در قیمت این مواد اولیه می‌تواند تأثیر بسزایی بر قیمت ورق‌های آلیاژی داشته باشد. تقاضا برای ورق‌های آلیاژی نیز نقش بسزایی در تعیین قیمت آنها دارد. اگر تقاضا برای ورق‌های آلیاژی زیاد باشد، ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد. از طرف دیگر، اگر عرضه ورق‌های آلیاژی بیشتر از تقاضا باشد، ممکن است قیمت‌ها کاهش یابد. سایر عوامل در این زمینه عبارت‌اند از:

    • هزینه‌های ساخت:‌ هزینه‌های متحمل شده در طول فرایند تولید ورق‌های آلیاژی مانند هزینه ­های انرژی، نیروی کار و حمل‌ونقل نیز می‌تواند بر قیمت این محصولات تأثیر بگذارد. در صورت افزایش این هزینه‌ها ممکن است قیمت ورق‌های آلیاژی نیز بیشتر شود.
    • کیفیت و درجه: کیفیت و عیار ورق‌ آلیاژی نیز بر قیمت آنها تأثیر می‌گذارد. ورق‌های باکیفیت و درجه بالاتر به مواد اولیه تصفیه‌شده‌تر و فرایند تولید پیچیده‌تر نیاز دارند که باعث گران‌تر شدن آن‌ها می‌شود.
    • تعرفه‌ها و مقررات بازرگانی: واردات و صادرات ورق‌های آلیاژی از کشورهای مختلف می‌تواند مشمول تعرفه تجاری، مالیات واردات و صادرات و سایر موارد باشد. این موارد می‌توانند به طور قابل‌توجهی بر قیمت ورق‌های آلیاژی تأثیر بگذارند.
    ورق آلیاژی
    این ورق‌ها اندازه‌های مختلفی دارند.

    حرف آخر

    ورق‌های آلیاژی یک ماده ضروری با استحکام، دوام و مقاومت بالا در برابر خوردگی هستند که آنها را در زمینه‌های مختلف مانند ساخت تجهیزات گوناگون و حمل‌ونقل به یک ماده بسیار مفید تبدیل می‌کند. قیمت ورق‌های آلیاژی تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از جمله هزینه مواد اولیه، تقاضا و عرضه بازار، هزینه‌های ساخت، کیفیت و عیار و تعرفه‌ها و مقررات تجاری است.

    در حالی که قیمت ورق‌ آلیاژی ممکن بوده در نوسان باشد، مزایایی که ارائه می‌دهند آنها را برای صنایع مختلف و مصرف کنندگان بسیار ارزشمند کرده است. در صورت نیاز به خرید این محصولات تنها کافی بوده با کارشناسان ردا صنعت در تماس باشید.

    تماس با ردا صنعت
    09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader