تیرآهن IPE

تیرآهن IPE و آنچه نمی‌دانستید

  • استفاده از سازه‌های مناسب با آلیاژهای مختلف که طراح را به هدف اصلی خود برساند،.ویژگی منحصربه‌فردی است که تنها مهندسان خبره از آن سررشته دارند. یکی از این تجهیزات فولادی که طراحان آن را به سایر موارد مشابه ترجیح می‌دهند.تیرآهن IPE است. این سازه چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

    تماس با ردا صنعت
    09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید.

    بااین‌وجود بهتر است قبل از هر کاری بدانید.که پس از کسب اطلاع در مورد این پروفیل، باید آن را از کجا تهیه کنید. متخصصان مجموعه ردا صنعت،.با سال‌ها دانش و تجربه حاضرند از زمانی که طراحی یک سازه را در سر می‌پرورانید.با شما باشند و در کنار شما آن را به مرحله اجرا برسانند. پس این مقاله را بخوانید.و با مشاوران این سایت تماس بگیرید.

    تیرآهن IPE
    شبیه به حرف آی یا اچ انگلیسی است

    منظور از تیرآهن IPE کدام سازه است؟

    اگر شما هم در صنعت ساختمان‌سازی مشغول به فعالیت باشید،.به‌خوبی می‌دانید که همه پروفیل‌های فلزی، نه ویژگی‌های مشابهی دارند.و نه در اندازه‌های یکسانی ساخته و تولید می‌شوند. شاید از نظر ظاهر شبیه به هم باشند؛ اما این دلیل نمی‌شود.که بتوانند جای یکدیگر را بگیرند. هر کدام از این تجهیزات مقاطع متفاوت، عمق مختلف و ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد دارند. استفاده از آن‌ها به‌جای یکدیگر می‌تواند اشتباهی فاحش باشد که نتیجه کار را به‌صورت کلی تغییر دهد.

    یکی از این موارد تیرآهن IPE که شاید با همه آنچه تا کنون دیده و شنیده‌اید.بسیار متفاوت باشد. این تیرآهن‌ها که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید.هم تحمل باربری بسیار مناسبی دارند.و هم دارای ظرفیت ساختاری بسیار منحصربه‌فردی هستند. این سازه‌های فولادی که شکل آن‌ها یا به‌صورت “I” یا “H” انگلیسی است،.بیشتر با نام پروفیل باز نیز شناخته می‌شوند. دلیل آن نیز بخش‌های مستطیلی تو خالی و سطوح موازی شکلی هستند.که به کمک یک قسمت مرکزی به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

    شکل ظاهری این پروفیل‌ها که شبیه به حرف اچ انگلیسی نیز هست،.باعث شده است تا در برابر فشار، تنش خمشی و کششی که در جهت طول به آن‌ها وارد می‌شود.بسیار مقاوم باشند. شاید تصور کنید پروفیل‌های مبلی به دلیل عملکرد دورانی بی‌نظیری که دارند.هتر از این تیرآهن‌ها باشند؛.اما باید بدانید تفاوت در قیمت بالای پروفیل مبلی است.که توانسته این سازه را برای ساخت‌وساز مناسب کند.

    تیرآهن IPE
    این تیرآهن کاربردهای بسیار فراوانی دارد

    تیرآهن IPE را چگونه تولید می‌کنند؟

    آیا می‌دانید تیرآهن IPEاز چه آلیاژی تولید می‌شود؟.فولاد ضدزنگ، از مواد اولیه ساخت این سازه است. این فولاد دارای انعطاف‌پذیری بسیار بالایی است؛.به همین دلیل با هر شیوه‌ای که قرار باشد.شما این تیرآهن را تولید کنید می‌توانید روی این متریال حساب باز کنید. تفاوتی بین اکستروژن، نورد گرم، جوشکاری یا هیچ شیوه دیگری نیست. درهرصورت فولاد ضدزنگ بهترین آلیاژ است.

    در تیرآهن‌های به شکل اچ دو قسمتی که به‌صورت موازی با یکدیگر قرار دارند،.به یکدیگر جوش داده می‌شوند؛.اما در نمونه‌هایی که به شکل I هستند.این روش مرسوم نیست و از یک قطعه فولادی ساخته می‌شود؛.به همین دلیل این دو کمی با هم متفاوت هستند.

    از طرف دیگر باید بدانید که گرید فولاد ضد زنگی که در این سازه استفاده می‌شود.نیز بسیار مهم است. این فولادها تنوع بسیار زیادی دارند؛.اما رایج‌ترین فولادی که به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود،.فولاد ضد زنگ آستنیتی است تا بتواند استحکام بالایی برای ساخت‌وساز داشته باشد. S235، S275 و S355 از جمله پرکاربردترین این فولادها است.

    تیرآهن IPE
    مقاومت این سازه بسیار بالا است

    در کجا بیشتر از این تیرآهن استفاده می‌کنند؟

    همان‌طور که پیش‌ازاین نیز ذکر کردیم،.مواد اولیه‌ای که در ساخت تیرآهن IPE مورداستفاده قرار می‌گیرد،.بسیار منحصربه‌فرد است؛ در نتیجه، آنچه با این تیرآهن ساخته می‌شود.مقاومت بیشتری در مقابل وزن نسبت به نمونه‌های بتنی یا چوبی داشته و تحمل بیشتری نسبت به کشش، خمش و تنش فشاری دارد. در عناصر افقی اگر در بین دو تکیه‌گاه باری وجود داشته باشد پروفیل باز می‌تواند.بدون هیچ‌گونه نیروی رانش جانبی آن را تحمل کند و به سازه آسیبی نرساند.

    به همه دلایلی که ذکر کردیم، دامنه کاربرد این تیرآهن بسیار زیاد است؛.در نتیجه از اسکلت ساختمان‌های صنعتی گرفته تا سازه‌های پشتیبانی برای سقف ساختمان‌های ساده، پل، ماشین‌آلات سنگین و صنعتی و هر تجهیزات دیگری که نیاز به مقاومت بالا داشته باشد.را می‌توان با این پروفیل تهیه کرد. تسمه، ستون، آرماتور سازه‌ها، رواق، تیرچه، براکت و مواردی دیگر ازاین‌دست نیز در حوزه محصولاتی می‌توانند جای بگیرند.که نیاز به این تیرآهن دارند.

    تیرآهن IPE و مزایای آن

    ازآنجاکه این پروفیل‌های فلزی دارای مزایای بسیاری هستند،.در صنایع مختلف نیز کاربرد دارند. به‌عنوان‌مثال، به این دلیل که بسیار سبک هستند،.نصب آن‌ها آسان است و عملکرد ساخت‌وساز را تسهیل می‌کنند،.بهترین گزینه در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند.

    بسیار انعطاف‌پذیر هستند.و سازه‌های بسیاری را می‌توانند پوشش دهند. در ضمن سلامت سازه را نیز تضمین می‌کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است.که اگر در جایی زنگ‌زدگی مشاهده کردید.آن را از بین ببرید یا برای جلوگیری از زنگ‌زدگی بیشتر، از قبل تمهیداتی برای آن در نظر بگیرید.

    در ضمن بزرگ‌ترین مزیت تیرآهن IPE این است.که اگر در پروژه خود نیاز به پروفیلی دارید که باید با نورد خاصی تولید شده باشد،.جای هیچ نگرانی نیست. این تیرآهن‌ها را که قبلاً تهیه کرده‌اید.به یکدیگر جوش دهید و از نتیجه کار راضی باشید. قیمت آن بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است.و به‌سادگی می‌توانید آن‌ها را در پروژه خود به کار ببندید.

    تیرآهن IPE
    شکل اچ را به یکدیگر جوش می‌دهند

    کلام آخر

    استفاده از متریال‌های مختلف برای ساخت‌وساز، بسیار اهمیت دارد.و بهره‌گیری درست از مصالح تنها نیازمند داشتن دانش در این زمینه است. اگر شما نیز در صنعت ساخت‌وساز در پی ساخت جدیدی هستید، سعی کنید حتماً این مواد را از محل معتبری خریداری کنید که دانش و تجربه در پس‌ تولید آن جای داشته باشد.

    تیرآهن IPE یکی از مواردی است که باید بدانید در کدام قسمت و با چه شرایطی لازم است.مورداستفاده قرار گیرد تا هم وزن سازه سبک شود و هم استقامت آن بالا برود. برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید لازم است با متخصصان ردا صنعت تماس بگیرید و از دانش آن‌ها در این زمینه استفاده کنید.

    تماس با ردا صنعت
    09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader