ورق روغنی

ورق روغنی و جزییات آن

  • ورق‌های فولادی نورد سرد یا ورق روغنی به یکی از مهم‌ترین کالاها در عصر صنعتی مدرن تبدیل شده‌اند. این ورق‌، ماده‌ای قوی، بادوام و همه‌کاره است که در چندین صنعت از خودروسازی گرفته تا ساخت‌وساز استفاده می‌شود. آنها از زمان اختراع روش نورد سرد توسط یوهان گوت فرید آسپورگ در سال 1838 تا کنون، راه طولانی و خاصی را پیموده‌اند.

    تماس با ردا صنعت
    09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید.

    استفاده‌کردن از این ورق‌ها در ابتدا چندان مرسوم نبود، اما با گذشت زمان و مشخص‌شدن مزایای بی‌نظیر آن‌ها، کاربران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کردند. این ورق‌ها امروزه در اندازه‌های مختلفی به فروش می‌رسند و همه افراد می‌‌توانند بدون محدودیت خاصی آن‌ها را خریداری کنند.

    این مقاله به تاریخچه، فرایند تولید، مزایا، معایب، عوامل بازار و … این محصولات می‌پردازد. اگر نیازمند کسب اطلاعات بیشتری در رابطه با این ورق‌های بسیار کاربردی هستید و یا قصد خرید این محصولات را دارید، ادامه متن را از دست ندهید؛ زیرا قصد داریم اطلاعات بسیار خوبی را به شما عزیزان ارائه کنیم.

    ورق روغنی
    این ورق‌ها در کشورمان به تولید می‌رسند

    تاریخچه

    تاریخچه ورق‌های فولادی سرد نورد یا ورق روغنی را می‌توان به قرن چهاردهم ارتباط داد. یعنی زمانی که آهنگران در اروپا متوجه شدند می‌توانند آهن را با چکش به ورق‌های نازک تبدیل کنند. با این حال، اولین تولید در مقیاس صنعتی ورق‌های فولادی نورد سرد، در اوایل قرن نوزدهم (زمانی که صنعت آهن بریتانیا به صورت ناگهانی پیشرفت کرد)، آغاز شد.

    فرایند تولید ورق‌های نورد سرد شامل عبور ورق‌های فولادی نورد گرم از میان یک سری غلتک با دمای پایین است. این فرایند منجر به تولید ورق‌های فولادی نازک‌تر، یکنواخت‌تر و صاف‌تر می‌شود که برای بسیاری از کاربردها از جمله ساخت‌وساز بناهای مختلف، خودرو و لوازم‌خانگی ایده‌ال هستند. همین مورد موجب شده است تا امروزه طیف عظیمی از این محصولات را در صنایع مختلف مشاهده کنیم.

    فرایند تولید ورق روغنی

    ورق‌های فولادی نورد سرد یا ورق روغنی، طی چندین مرحله تولید می‌شوند. در واقع همان‌طور که گفته شد، ساخت این محصولات با تولید ورق‌های فولادی نورد گرم شروع می‌شود. ابتدا ورق‌های فولادی نورد گرم تمیز می‌شوند تا لایه اکسیدی ‌آن‌ها به طور کامل از بین برود.

    سپس ورق‌های تمیز شده از طریق یک سری غلتک تحت‌فشار عبور داده می‌شوند. این امر موجب می‌شود تا ضخامت آنها کاهش یابد و سطح صاف و یکنواختی بر روی آن‌ها ایجاد گردد. در بعضی از موارد این فرایند آنقدر ادامه پیدا می‌‌کند تا به ورق‌هایی با ضخامت کمتر از یک میلی‌متر دست پیدا کنیم.

    ورق روغنی
    همواره به دنبال ورق‌های باکیفیت باشید

    مزایا

    ورق فولادی نورد سرد دارای چندین مزیت نسبت به ورق‌های فولادی نورد گرم هستند. وجود این مزایا موجب شده است تا بتوان از ورق روغنی به راحتی استفاده کرد. شاید بپرسید که مهم‌ترین مزایای این محصولات چه مواردی به شمار می‌آيند؟ در پاسخ به این پرسش باید به موارد زیر اشاره کنیم:

    • استحکام بالا: ورق‌های فولادی نورد سرد دارای استحکام و سختی بالاتری نسبت به ورق‌های فولادی نورد گرم هستند.
    • روکش سطح بهبودیافته: ورق‌های فولادی نورد سرد به دلیل فرایند خاص تولیدشان سطح صاف‌تری دارند. در واقع همین سطح فوق‌العاده،‌ آن‌ها را برای تولید محصولات باکیفیت بالا از جمله قطعات خودرو و لوازم‌خانگی به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است.
    • دقت ابعادی: فرایند نورد سرد تضمین می‌کند که ورق‌های فولادی «دقت ابعادی» (یا خطا و تولرانس) بهتری دارند، و آنها را برای کاربردهای بسیار ظریف آماده خواهد کرد.
    • افزایش شکل‌پذیری: ورق‌های فولادی نورد سرد در مقایسه با ورق‌های فولادی نورد گرم، شکل‌پذیری بیشتری دارند و برای کاربردهای کشش عمیق کاملاً ایده‌ال هستند.
    معایب

    با وجود مزایای فراوان ورق‌های فولادی نورد سرد، معایبی نیز دارند. البته به‌طورکلی باید بگوییم که میزان معایب مربوط به این ورق‌ها نسبت به مزایای آن‌ها واقعاً‌ چشم‌گیر نیست. در هر صورت اگر بخواهیم به برخی از مهم‌ترین معایب مرتبط با ورق روغنی اشاره کنیم، باید نامی از موارد زیر ببریم:

    • هزینه بالاتر: ورق‌های فولادی نورد سرد به دلیل پردازش اضافی، گران‌تر از ورق‌های فولادی نورد گرم هستند.
    • ترد بودن: ورق‌های فولادی نورد سرد شکننده‌تر از ورق‌های فولادی نورد گرم هستند و در نتیجه احتمال ترک‌خوردن یا شکست آن‌ها در اثر استرس بیشتر می‌شود.
    • نازک‌تر بودن: ورق‌های فولادی نورد سرد نازک‌تر از ورق‌های فولادی نورد گرم هستند که می‌تواند برای برخی از کاربردهایی که به ورق‌های ضخیم نیاز دارند یک نقطه‌ضعف باشد. در واقع اگر به منظور فعالیت خاصی به دنبال ورق‌هایی با ضخامت بالا هستید، این ورق‌های فولادی گزینه مناسبی برای شما عزیزان به شمار نمی‌آيند و بهتر است به سراغ همان ورق‌های نورد گرم بروید.
    ورق روغنی
    خرید این ورق‌ها به‌صورت اینترنتی نیز امکان‌پذیر است
    عوامل مؤثر بر قیمت ورق روغنی

    امروزه ورق روغنی با قیمت‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد. در واقع هر عاملیت فروش خاصی قیمت خود را بر روی این موارد اعمال می‌‌کند. در واقع باید گفت عوامل متعددی بر قیمت ورق‌های فولادی نورد سرد در بازار تأثیر می‌گذارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • هزینه مواد اولیه: قیمت مواد اولیه موردنیاز برای ساخت فولاد از جمله سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و گاز طبیعی می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر قیمت نهایی ورق‌های فولادی نورد سرد تأثیر بگذارد.
    • هزینه‌های انرژی: هزینه انرژی موردنیاز برای تأمین انرژی کارخانه‌های نورد و سایر تجهیزات مورداستفاده در تولید نیز بر قیمت نهایی ورق‌های فولادی نورد سرد تأثیر می‌گذارد.
    • تقاضا و عرضه: تقاضا برای ورق‌های فولادی سرد در بازار و عرضه آن بر قیمت ورق‌های فولادی نیز موثر هستند.
    مدل‌های ورق روغنی

    ورق‌های فولادی نورد سرد یا ورق روغنی در مدل‌های مختلفی موجود هستند که متناسب با کاربردهای خاص طراحی شده‌اند. کویل فولادی CR، ورق فولادی نورد سرد با کویل عادی و ورق‌های روغنی برش داده‌شده برخی از مهم‌ترین مدل‌های این محصولات به شمار می‌‌آيند.

    ورق روغنی
    این ورق‌ ساختاری خاص دارد

    سخن پایانی

    امروزه استفاده از ورق‌های نورد سرد یا ورق‌های روغنی به یک لازمه اساسی در صنایعی همچون ساخت لوازم منزل و یا ساخت قطعات خودرو تبدیل شده است. مهم‌ترین ویژگی این محصولات را می‌توان ضخامت نازک ‌آن‌ها دانست. این محصولات به کمک ورق‌های نورد گرم ساخته می‌شوند و فرایند ساخت نسبتآً پیچیده‌ای دارند.

    به منظور تهیه بهترین ورق روغنی موجود در بازار باید به سراغ فروشندگانی بروید که این محصولات را با قیمت مناسبی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهند. ردا صنعت به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده انواع مصالح ساختمانی مفتخر است این محصول را نیز با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌ به کاربران خود ارائه کند.

    تماس با ردا صنعت
    09121834995

    در صورت نیاز به مشاوره رایگان یا خرید با ردا صنعت تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader