ردا صنعت

اصول بازسازی ساختمان

  • همه ما می‌خواهیم که در یک خانه زیبا با معماری نوین زندگی کنیم. به همین دلیل گاهی زندگی کردن در خانه قدیمی برای ما کسالت بار می‌شود ولی این امکان وجود دارد که به‌راحتی با کمی تغییرات به فضای دلخواه خود برسیم. در بسیاری از موارد نیازی به این نیست که کل ساختمان تخریب شود؛ زیرا هزینه‌هایی بالایی را در برمی‌گیرد و همچنین عدم آشنایی با اصول بازسازی انجام این کار را مشکل می‌کند.

    اگر در هر کاری اصول مربوطه رعایت شود، بی‌شک آن کار با نظم‌وانظباط خاصی پیش می‌رود. بازسازی ساختمان نیز ا دارای اصول و قواعد خاصی است. شیوه تعمیر ساختمان‌های قدیم و جدید با یکدیگر متفاوت بوده و هرکدام نیاز به اجرای طرح و اصول بازسازی سازه دارد. اولین مرحله در تعمیر، کشیدن نقشه ساختمان و اجزای آن است. در این نقشه باید تمامی جزئیات مثل نمای ساختمان، زیرزمین، اتاق‌ها، پذیرایی و دیگر موارد به‌طور کامل درج شود. در ادامه این مطلب اصول بازسازی ساختمان و روش‌های آن را توضیح می‌دهیم.

    شروع بازسازی ساختمان
    قبل از شروع بازسازی، باید روش خود را انتخاب کنیم

    انواع تغییرات در یک ساختمان

    تغییرات ساختمان از نظر فنی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

    بهسازی ساختمان: به مجموعه فعالیت‌هایی که برای بهبود کالبد ساختمان صورت می‌گیرد بهسازی ساختمان می‌گویند که شامل تعمیرات، حمایت، حفاظت و استحکام‌بخشی است.
    بازسازی ساختمان: حفاظت از سازه ساختمان را بازسازی می‌گویند.
    نوسازی ساختمان: به اقداماتی که ساختارهای نو را به‌جای بناهای قدیمی جایگزین می‌کند نوسازی ساختمان گفته می‌شود؛ اما چیزی که رایج است این است که به تغییرات ساختمان در قالب بهسازی و نوسازی، بازسازی می‌گویند.

    روش‌های بازسازی ساختمان

    در بازسازی ساختمان اقداماتی انجام می‌شود که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

    • طراحی دوباره نقشه ساختمان: این روش از بازسازی بسیار تخصصی بوده و حتماً باید برای انجام آن با یک مهندس عمران یا معماری مشورت کنید. در طراحی مجدد نقشه، باید نوع اسکلت سازه، نوع سقف، تنوع سازه نگهبان، نوع سیستم مقاوم جانبی و مشخصات مکانیکی خاک در نظر گرفته شود.

    • بازسازی زیرزمین: یکی از راهکارهایی که برای استفاده از فضای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد، تغییر دکور فضای زیرزمین است. شما بر اساس نیازتان می‌توانید برای آن چه که می‌خواهید اقدام کنید.

    • بازسازی تزئینی ساختمان: هر نوع تغییرات که در راستای زیباسازی و دکوراسیون داخلی ساختمان صورت گیرد، جزء تغییر تزئینی ساختمان محسوب می شود. تغییراتی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه و کابینت‌ها، دیوار پوش و کف‌پوش از جمله این تغییرات هستند.

    انتخاب پیمانکار برای بازسازی ساختمان
    انتخاب یک پیمانکار خوب به‌عنوان کارفرما بسیار مهم است

    اصول بازسازی ساختمان

    بازسازی ساختمان یک موضوع کاملاً تخصصی است که باید توسط افراد آگاه و متخصص انجام شود؛ زیرا از تخریب احتمالی ساختمان جلوگیری می‌شود. در بازسازی یک سری نکات و قوانین وجود دارد که باید رعایت شوند:

    1. تعیین سطح انتظار از بازسازی: هدف و انتظار خود را از تعمیر ساختمان خو مشخص کنید و تعیین کنید که آیا قصد تغییر کل ساختان را دارید یا فقط جزئی از آن مدنظر شماست.
    2. محاسبه هزینه‌ها: برای بازسازی و تعمیرات حتماً از قبل هزینه‌ها را پیش‌بینی کنید.
    3. مشورت با افراد متخصص: قبل از اینکه کار تعمیرات را شروع کنید حتماً با یک فرد متخصص مشورت کنید.
    4. مقاوم‌سازی: استحکام سقف و ستون‌ها در مقاوم بودن ساختمان تأثیر بسزایی دارد. درصورتی‌که این قسمت‌ها فرسوده شده باشد باید مورد تعمیر قرار گیرند.
    5. بازسازی قسمت‌های مهم ساختمان: سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه از قسمت‌های مهم در ساختمان هستند که با هزینه کم و تغییرات جزئی می‌توان تغییر را انجام داد.
    6. تغییر دکوراسیون منزل: در تغییر دکوراسیون باید این را در نظر داشته باشید که آیا تغییرات شما در سبک کلاسیک است یا مدرن.
    7. تخریب: یکی از مهم‌تری اصولی که در بازسازی باید موردتوجه قرار گیرد، تخریب است. این کار باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود.
    8. انتخاب درست پیمانکار پروژه: در صورت انتخاب اشتباه پیمانکار، باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوید.
    میزان هزینه‌ بازسازی ساختمان
    میزان هزینه‌ بازسازی را باید به پیمانکار اعلام کنید

    انتخاب درست پیمانکار

    مهم‌ترین موضوعی که دررابطه‌ با اصول بازسازی ساختمان باید توجه باشیم، انتخاب درست پیمانکار پروژه است. برای این کار باید از افراد متخصص و شرکت‌های معتبر مشورت بگیریم تا بر اساس اندازه فضای موردنظر، ما را راهنمایی کنند. در پروژه‌های بزرگ باید یک تیم متخصص را به‌عنوان پیمانکار انتخاب کنیم. برای اطمینان از تخصص پیمانکار، حتماً چند جلسه با او در محل پروژه ملاقات کرده و توانایی و تسلطش را بر بازسازی ساختمان بسنجیم.

    پس از انتخاب پیمانکار مناسب، باید در مورد قرارداد و جزئیات اجرای پروژه به‌طور کامل صحبت کنیم. بهترین نوع قراردادها، قراردادهای بازسازی پیمانکاری با مصالح یا بدون مصالح است، اما درصورتی‌که جزئیات قرارداد مشخص نیست و در طول روند پروژه کارفرما اقدام به تصمیم‌گیری می‌کند، بهتر است قرارداد بازسازی را انتخاب کنیم.

    برآورد هزینه‌های بازسازی ساختمان

    برای تعیین هزینه‌های بازسازی و تعمیر در ابتدا یک لیست کامل از قسمت‌هایی که قرار است تعمیر شوند را تهیه کرده و سپس هزینه هر قسمت را به‌صورت تخمینی برآورد کنید. در حالت کلی هزینه‌های بازسازی ساختمان شامل موارد زیر است:

    • خرید مصالح
    • هزینه تعمیرات
    • تغییر دکوراسیون (در صورت نیاز)
    • هزینه‌های حمل و جابه‌جایی زباله
    • دستمزد و حقوق پیمانکاران و کارگران پروژه
    رعایت نکردن اصول بازسازی ساختمان
    رعایت نکردن اصول بازسازی باعث خسارت دیدن ساختمان می‌شود

    سخن آخر

    همان‌طور که گفته شد، تغییر سازه به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با انجام آن‌ها در ساختمان، عمر آن بنا افزایش‌یافته و خانه قدیمی و فرسوده به خانه‌ای مدرن تبدیل می‌شود. باتوجه‌به اینکه ساخت‌وساز ساختمان بسیار هزینه بر است، ازاین‌رو تغییر آن‌یکی از روش‌های محبوب در تغییر ساختمان است. این کار باید با اصول و قواعد خاص خود انجام شود؛ زیرا درصورتی‌که قواعد بازسازی رعایت نشود خسارت‌های مالی زیادی بر مالک ساختمان و یا پیمانکار وارد خواهد کرد.

    از جمله اصولی که در تعمیر بنا باید موردتوجه قرار گیرد، میزان بودجه، انتخاب پیمانکار مناسب و مقاوم‌سازی است. همچنین باید مشخص کنید که چه فضای از منزل شما نیاز به نوسازی و بازسازی دارد و آیا این اقدامات به زیرساخت‌ها هم مربوط می‌شود یا خیر. برای بازسازی خانه‌های کلنگی حتماً باید برنامه‌ریزی مالی داشته باشید در غیر این صورت خسارت‌های مالی بسیاری را می‌تواند به همراه داشته باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    2 دیدگاه دربارهٔ «اصول بازسازی ساختمان»

    1. بازتاب: تجهیزات نقاشی ساختمان و آشنایی با آنان - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    2. بازتاب: تفاوت آسانسور صنعتی و کارگاهی - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *