دیگ فولادی چیست

دیگ فولادی

  • مقدمه

    برای داشتن یک محیط کار یا محل زندگی گرم وجود تجهیزاتی مانند دیگ فولادی به شدت احساس می‌شود. در زمان ساخت یک ساختمان باید در موتورخانه یک دیگ مخصوص برای سیستم گرمایشی کار گذاشته شود. که انواع مختلفی دارد که با نام‌های دیگ چدنی و دیگ فولادی شناخته می‌شود که ما در این مقاله قصد داریم تا دیگ فولادی را مورد بررسی قرار دهیم. دیگ فولادی چیست 

    دیگ فولادی چیست؟ اگر پاسخ این سؤال را نمی‌دانید ما به شما نوید این را می‌دهیم که در این مقاله در مورد انواع دیگ فولادی و همچنین، دیگ آبگرم فولادی، اطلاعات مفید و مفصلی خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

    تفاوت دیگ فولادی و چدنی
    دیگ فولادی چیست ؟

    کارکرد دیگ‌فولادی

    در حال حاضر استفاده از موتورخانه و سیستم‌های گرمایش در آن مانند دیگ آبگرم رواج بسیاری پیدا کرده‌است. چراکه این سیستم‌ها، قابلیت اجرا و راه‌اندازی خوب و موردقبولی دارند و راندمان بیشتری را نیز به خود اختصاص داده‌اند و البته که از هر لحاظ مقرون‌به‌صرفه هستند. دیگ فولادی چیست 

    باید به این نکته توجه کافی داشته باشید که سیستم‌های گرمایش در موتورخانه برای گرم کردن آب موجود در خود، باید از یک وسیله مناسب استفاده کنند که علاوه بر گرم شدن، مقاومت بیشتری نیز نسبت به حد بالای حرارت داشته باشد. برای این کار باید از دیگ فولادی مخصوص این کار بهره گرفت و عملکرد سیستم گرمایش را تا حد قابل قبولی بالا برد. با دقت در این نکته که امروزه افراد به دنبال راهی برای صرفه‌جویی در مباحث انرژی هستند بهتر است به شما پیشنهاد دهیم که از این تجهیزات استفاده کنید.

    دیگ فولادی، دستگاه مناسبی است که با استفاده از ساختار خاص خود، اقدام به گرم کردن‌آب در بالاترین حد ممکن می‌کند تا جایی که این آب به دمای مطلوب خود برسد. نحوه کارکرد دیگ فولادی چنین است که دیگ، انرژی گرمایی سوخت را به مخزن و بخاری خود انتقال می‌دهد و آب را گرم می‌کند. آب گرم بعد از استفاده و خنک شدن برای گرم شدن‌دوباره به سیستم برگشت داده‌می‌شود.

    کاربرد دیگ فولادی
    کارکرد دیگ فولادی

    اجزای دیگ.فولادی

    از دیگ فولادی بیشتر برای گرم نگه‌داشتن منازل استفاده می‌شود، اما این گرمایش محدود به منازل نیست.و در صنایع مختلف نیز کاربردهای متفاوتی دارد.و در کارخانجات و نیروگاه‌ها نیز شاهد استفاده از دیگ فولادی هستیم. اجزای دیگ فولادی شامل موارد زیر است :

    مشعل و مخزن اشتعال که گرمای لازم برای سیستم گرمایش را تأمین می‌کند و عملکرد بهتر آن تأثیر خوبی در صرفه‌جویی انرژی دارد.

    بدنه دیگ که از دو نوع چدن و فولادی ساخته شده‌است که با توجه به مزیت‌های دیگ فولادی، استفاده از این نوع معقول‌تر است.

    کنترل دیگ که وظیفه سنجش دمای دیگ فولادی و کارکرد مشعل را به عهده گرفته‌است.

    دی اریتور که کنترل کیفی و تصفیه آب ورودی سیستم را انجام می‌دهد.و نقش بسیار زیادی در از بین بردن‌رسوب و خوردگی قسمت‌های مختلف سیستم گرمایش را بر عهده دارد. در این قسمت، استفاده از یک هواگیر مطلوب، هزینه‌های نگهداری و تعمیر را کاهش می‌دهد.

    داخل لوله ای دیگ فولادی جهت ایجاد گرمایش /ا/تش و دود وجود دارد . .

    دریچه‌ها و شیرهای دستی که برای دسترسی به دیگ فولادی و بررسی آسان آن وجود دارند.

    جهت خرید دیگ فولادی اینجا کلیک کنید . 

    شیر ایمنی و تخلیه آب که برای مواقع اضطراری و ضروری نصب شده‌اند که از صدمه دیدن‌سیستم در اثر فشار بالا جلوگیری کنند.

    اکونومایزر که برای بالا بردن صرفه اقتصادی در سیستم نصب می‌شوند و به‌عنوان یک تبدیل کننده حرارتی کار خود را انجام می‌دهند و آب را به‌وسیله ضایعات گرم می‌کنند؛ یعنی دوباره استفاده کردن از آب را در کار خود پیش می‌گیرند.

    تیوب که لوله‌های آتش در آن قرار گرفته می‌شوند.

    فن‌های سیستم، برای انتقال گازها و سیالات مختلف استفاده می‌شود.

    بخش جابجایی حرارت، در این قسمت رسانایی حرارت در مطلوب‌ترین جای خود است و انتقال دما میان مشعل و آب انجام خواهد گرفت.

    بخش جابجایی سوخت که انتقال و جابجایی سوخت از مخزن و باک را انجام می­دهد.

    مخزن آب برای ذخیره آب لازم در دیگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    دماسنج که برای تنظیم دمای دیگ فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    تجهیزات موتورخانه
    دیگ فولادی

    در ادامه ..

    از ورق و صفحه دیگ آبگرم فولادی نیز برای تولید ابرهیتر، لوله بخاری و محفظه آتش بویلر استفاده می‌شود و می‌توان گفت که این ورق، مهم‌ترین متریال در ساخت دیگ بخار است. این متریال قوی و مستحکم در برابر حرارت بسیار مقاوم است.

    دیگ فولادی اغلب با فولادهای کربن ذوب شده یا فولادهای کم کربن که توسط کوره الکتریکی ذوب شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند. صفحه دیگ فولادی در دمای 350 درجه و در فشار بالا نیز کار می‌کند و در اثر صدمه و خوردگی گاز و آب بسیار مقاوم هستند. ملزومات مورد استفاده در کارکرد فولاد، خمش سرد و جوشکاری مورد قبول آن است. از مزایای دیگر آن می‌توان به مقاومت در برابر اکسیداسیون نیز اشاره کرد و تحت دمای متوسط به بالا نیز می‌تواند به کار ادامه دهند.

    تقسیم‌بندی دیگ‌های آبگرم

    دیگ های آب گرم از نظر جنس دیگ به دو قسمت چدنی و فولادی تقسیم می‌شوند:

    دیگ‌های آبگرم به دو دسته کلی با عنوان دیگ فولادی و دیگ چدنی تقسیم می‌شوند که ما در این مقاله در مورد دیگ فولادی بحث داشتیم، پس به صحبت مختصری در باب آن می‌پردازیم، دیگ فولادی، دارای فولاد نسوز و مقاوم در برابر حرارت است وزن و راندمان این دیگ بسیار بالاست. با توجه به وزن سنگین دیگ فولادی، استفاده از آن‌ها در صنایع معقول‌تر است چراکه علاوه بر راندمان بالا، ظرفیت گرمایی بیشتری و نسبت به طول عمر بالایی نیز دارند.

    قبل از انتخاب دیگ فولادی، باید به حداکثر ظرفیت حرارتی و قابلیت تغییر دیگ توجه کنید، همچنین دمای آبی را که بازیافت می‌شود را مورد بررسی قرار دهید چراکه؛ کارایی صحیح سیستم را نشان خواهد داد. دقت به هزینه اولیه طرح و دوره مصرف و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری نیز یکی دیگر از موارد قابل توجه است. نکته دیگر که باید مورد بررسی قرار دهید، ارتفاع و شکل ظاهری دیگ فولادی است.

    گرمایش ساختمان
    دیگ فولادی در اشکال مختلف

    سخن آخر

    دیگ فولادی یک ضرورت بسیار قابل توجه برای زندگی امروز به شمار می‌رود و علاوه بر اجرای آن در صنایع مختلف می‌توان از وجود آن در بخش مجتمع‌های بزرگ مسکونی نیز کمک گرفت تا از هر لحاظ صرفه‌جویی مطلوبی انجام شده باشد. این مقاله به مزیت دیگ فولادی پرداخت و تمام نکات مفید در مورد انواع دیگ فولادی را نیز خاطرنشان کرد تا افراد برای استفاده از آن آگاهی مطلوبی داشته باشند.

    دیگ فولادی چیست

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *