ردا صنعت

آشنایی با انواع تسمه صنعتی و کاربردهای آن

  • انواع تسمه صنعتی موجود در بازار، برای مصارف بسیار زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این تسمه‌ها را می‌توان یکی از پرکاربردترین قطعات ماشین‌های صنعتی و همچنین کارخانه‌ها به شمار آورد. این محصول به دلیل قابلیت بالایی که دارد، به مقدار بسیار زیادی تولید و به بازار عرضه می‌شود. ازاین‏رو، ما قصد داریم در این مقاله انواع متفاوت تسمه را بررسی کنیم و کاربردهای مهم آن‌ها برشماریم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه، با ما همراه باشید.

    تسمه صنعتی
    انواع مختلف تسمه با ویژگی‌های آن‌ها

    تسمه چیست؟

    اول‌ازهمه، شاید برای شما سؤال پیش بیاید که تسمه چیست و برای چه مصارفی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟ برای پاسخ به شما باید این‌گونه گفت که تسمه‌ها از مواد انعطاف‌پذیر و نرمی تولید شده‌اند و به‌صورت حلقه‌ای هستند. مهم‌ترین کاری که این تسمه‌ها انجام می‌دهند، برقراری پیوند مکانیکی و همچنین منتقل کردن نیرو بین دو یا چندین شفت است. این تسمه‌ها، دور قرقره (پولی) حلقه‌زده و نیرویی که در قرقره اول ایجاد می‌شود را به قرقره دوم نیز منتقل می‌کنند.
    اگر بخواهید بدانید که تسمه‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند، توجه داشته باشید که این محصولات از مواد مختلفی مثل پارچه، پلاستیک، چرم، پلیمر و … که انعطاف‌پذیر هستند، ساخته شده‌اند. البته با تغییر جنس تسمه‌ها، کاربرد آن‌ها نیز تغییر می‌کند. در ادامه این مقاله، به بررسی انواع تسمه خواهیم پرداخت.

    انواع مختلف تسمه

    همان‌طور که تاکنون متوجه شدید، تسمه‌ها انواع متفاوتی دارند. هر یک از این تسمه‌ها متناسب با قدرتی که انتقال می‌دهند یا فاصله‌ای که با قرقره‌ها ایجاد می‌کنند، به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند. در این بخش، انواع تسمه‌ها را مشاهده می‌کنید.

    • تخت

    یکی از رایج‌ترین نوع تسمه، تسمه تخت بوده که کاربرد بسیاری دارد. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این تسمه به شکل تخت طراحی می‌شود. البته لازم به ذکر است که تسمه تخت، اغلب مواقع برای مواقعی بکار می‌رود که فاصله‌های بین دو قرقره کم باشد.

    تسمه صنعتی
    تسمه تخت، یکی از مدل‌های تسمه
    • گرد

    نوع دیگری از تسمه صنعتی که به‌وفور در بازار یافت می‌شود، تسمه گرد بوده که مزیت‌های زیادی دارد. در مواقعی که شما نمی‌توانید از بسیاری از تسمه‌ها استفاده کنید، این تسمه به شما کمک خواهد کرد. تسمه گرد، برای مواقعی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما نیازی به انتقال زیاد ندارید و میزان نیروی انتقالی کم است.

    • هفت‌شکل یا ذوزنقه‌ای

    یکی از مهم‌ترین نمونه‌های تسمه که کاربرد بسیار زیادی دارند، با نام تسمه هفت‌شکل یا همان تسمه ذوزنقه‌ای شناخته می‌شوند. این تسمه‎ها که نمونه‌های متفاوتی دارند، غالباً برای مواقعی بکار می‌روند که شما نیاز به انتقال بزرگ را دارید. بعداً انواع این مدل تسمه را مشاهده بیان خواهیم کرد.

    • آجدار

    یکی دیگر از انواع تسمه که به‌صورت ترکیبی تولید شده است، به‌عنوان تسمه آجدار شناخته می‌شود. شاید بخواهید بدانید که منظور از تولید ترکیبی چیست؟ این بدان معنی است که تسمه آجدار، به‌صورت ترکیبی از تسمه‌های تخت و هفت‌شکل ساخته شده است. این تسمه در لوازم‌خانگی کاربرد زیادی دارند. برای مثال، آن‌ها در موتور کوچک دستگاه‌‌هایی مانند میکسر، لباسشویی و… مورداستفاده قرار می‌گیرند.

    • چند شیار

    تسمه چند شیار، نوع دیگر از تسمه صنعتی به شمار می‌رود که آن هم به‌صورت ترکیبی ساخته شده است. این تسمه به‌صورت ترکیبی از چندین تسمه هفت‌شکل ساخت می‌شوند. این تسمه‌ها برخلاف بسیاری از نمونه‌های دیگر، زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند که نیاز به انتقال نیروی بسیار زیادی باشد.

    • تایمینگ یا تسمه دندانه‌دار

    تسمه دندانه‌دار که با نام تسمه تایمینگ (Timimg) نیز شناخته می‌شود، در اصطلاح به‌عنوان تسمه تیم بکار می‌رود. این نوع تسمه خودرو اغلب برای موتورهای درون‌سوز کاربرد دارند و مواقعی مورداستفاده قرار می‌گیرند که بخواهند زمان‌بندی سوپاپ موتور را تنظیم کنند. مهم‌ترین کاری که این تسمه اساسی خودرو انجام می‌دهد، اتصال میل‌لنگ به بادامک است. علاوه بر این، هنگامی که جابه‌جایی نیرو و همچنین زمان چرخش از اهمیت زیادی برخوردار است، از تسمه تایمینگ استفاده می‌شود.

    فروشگاه اینترنتی ردا صنعت
    تسمه خودرو از نوع تایمینگ یا تسمه دندانه‌دار

    این نوع تسمه مزایای بسیار زیادی دارد که موجب افزایش مشتریان آن می‌شود. تسمه تایمینگ یا همان تسمه دندانه‌دار، اغلب برای تنظیم زمان‌بندی حرکت بخش‌های متفاوت موتور مورداستفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مزیت این مدل از انواع تسمه این است که هزینه نگهداری آن نبست به بقیه سیستم‌های موجود، بسیار کمتر است. علاوه بر این، تسمه تایمینگ کار انتقال نیرو را به‌راحتی انجام می‌دهد.

    انواع مختلف تسمه صنعتی هفت‌شکل

    همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، تسمه هفت‌شکل انواع متفاوتی دارد که در این بخش، قصد داریم انواع آن را نام ببریم. هر یک از این تسمه‌ها ویژگی‌ها و درنتیجه، کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه، انواع تسمه‌های هفت‌شکل یا ذوزنقه‌ای را مشاهده می‌کنید.

    • V شکل روکش‌دار

    یکی از رایج‎ترین و پرکاربردترین تسمه‌های هفت‌شکل، تسمه روکش‌دار بوده که برای غلتک‌های معمولی ساخته و طرحتی شده‌اند. این تسمه‌ها از نظر اقتصادی کاملاً به‌صرفه بوده و در صنایع کاربردهای زیادی دارند. تسمه هفت‌شکل روکش‌دار، قدرت بسیار زیادی در انتقال نیرو داشته و همچنین مقاومت آن در برابر حرارت روغن نیز قابل‌توجه است. نکته دیگری که درباره این تسمه باید بدانید، ضد الکتریسیته بودن آن است.

    • هفت‌شکل دنده‌ای

    نمونه دیگری از تسمه هفت‌شکل که مورداستفاده قرار می‌گیرد، به‌عنوان تسمه دنده‌ای شناخته می‌شود. این تسمه‌ها نیز شباهت زیادی به تسمه‌های روکش‌دار دارد؛ با این تفاوت که این نوع تسمه در قالب تولید می‌شوند. تسمه دندانه‌دار این امکان را دارد که دور پولی و غلتک کوچک خود به‌راحتی بچرخد. این چرخش موجب می‌شود که دندانه‌های این تسمه به‌راحتی درون پولی چنگ بزنند و درنتیجه، میزان چسبندگی بیشتر از قبل می‌شود. تسمه هفت‌شکل دندانه‌دار بسیار بادوام بوده و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، به‌راحتی کار می‌کند.

    سایر مدل‌های تسمه صنعتی

    به‌جز موارد ذکرشده، انواع تسمه دیگری نیز وجود دارد که نمی‌توان به هر یک به طور مجزا پرداخت. در این بخش، برخی از سایر نمونه‌های تسمه را ذکر خواهیم کرد که کاربردهای زیادی دارند.

    فروشگاه اینترنتی ردا صنعت
    انواع تسمه‌های صنعتی پرکاربرد
    • چندخطی ساده
    • آهنی
    • طناب سیمی
    • مش‌فلزی
    • طناب الیافی
    • منسوج تخت

    جمع‌بندی

    هر یک از انواع تسمه صنعتی مذکور در این مقاله، کاربردهای مخصوص به خود را دارند که بهتر است در مورد آنها اطلاع داشته باشید تا سریع‌تر نیازهای مرتبط با آنها را رفع کنید. همچنین این تسمه‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند که موجب استفاده و ویژگی‌های گوناگون آن‌ها می‌شود. ما در این مقاله، به بررسی نمونه‌های تسمه صنعتی پرداختیم و مهم‌ترین و بهترین نمونه‌های آن را نام بردیم. باتوجه‌به موضوعات ذکرشده، می‌توانید اطلاعات زیادی در زمینه نمونه‌های متفاوت تسمه و کاربرد آن‌ها کسب کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    1 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با انواع تسمه صنعتی و کاربردهای آن»

    1. بازتاب: انواع تسمه نقاله - ردا صنعت فروشگاه تجهیزات صنعت و ساختمان

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader